Puma boekt omzetstijging van 10,1 procent in Q4
bezig met laden...
Sportmerk Puma heeft in 2016 een omzet van 3,6 miljard euro behaald. De omzet maakte een groei door van 10.2 procent ten opzichte van vorig jaar. In het vierde kwartaal rapporteerde het label een omzetgroei van 10.1 procent.
Bjorn Hulden, CEO bij Puma over de behaalde resultaten: “Het vierde kwartaal ontwikkelde zich zoals we hadden verwacht met een sterke groei in zowel verkoop als bedrijfsresultaat. 2016 eindigde zoals we hadden gehoopt met omzetgroei in alle regio’s en productsegmenten evenals een aanzienlijke groei in bedrijfsresultaat en netto inkomsten. Dit jaar heeft bevestigd dat onze strategie werkt en we zullen blijven investeren in onze missie om het ‘snelste sportmerk’ ter wereld te worden.”
‘Schoeisel grootste drijfveer 10,1 procent omzetstijging Puma in Q4’
Schoeisel bleef in het vierde kwartaal de grootste drijfveer voor de groei met een stijging van 17.6 procent naar 416 miljoen euro. Het aandeel van accessoires kwam op de tweede plaats met een groei van 7.5 procent naar 175 miljoen en kleding groeide licht met 3.7 procent tot een omzet van 366 miljoen.
Van alle regio’s waar het sportmerk verkrijgbaar is, had de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika het grootste aandeel in de groei met 13,4 procent, naar een bedrag van 298 miljoen euro. Noord- en Zuid-Amerika volgt op de tweede plek in het vierde kwartaal met een groei van 9.9 procent tot een omzet van 393 miljoen. In de regio Azië en Oceanië dreef China het grootste deel van de omzet omhoog naar een groei van 6.8 procent (266 miljoen).
‘Puma boekt omzetstijging van 10,2 procent in 2016’
Over het gehele boekjaar bleef de schoenen categorie het belangrijkste segment voor Puma met een omzetstijging van 12,6 procent (1,6 miljard euro). Kleding volgt op de tweede plaats met 9,6 procent (1,3 miljard ) met positieve ontwikkelingen in alle segmenten behalve motorsportkleding. Accessoires-segmenten zien de minste groei met 5,9 procent (666 miljoen). Deze groei is vooral te danken aan sokken en ondermode.
Vooral Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland stuwen de groei in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika het hardst omhoog. In deze regio ziet Puma een groei van 13,2 procent tot een omzet van 1,3 miljard. Daarop volgen China en India die grotendeels een groei veroorzaken van 8.5 procent in de regio Azië-Oceanië tot 904 miljoen. Met maar 0,2 procent verschil staan Noord- en Zuid-Amerika met een omzetstijging van 8.3 procent tot een omzet van 1,3 miljard.
Puma verwacht in 2017 stijgende omzet in 2017
Het sportmerk verwacht in 2017 een brutowinstmarge van 46 procent. Het zal blijven investeren in marketing, modernisering, uitbreiding van de huidige winkels en e-commerce mogelijkheden.
Beeld: Puma Facebook