Project X Paris: Het streetwearmerk zet zijn zinnen op een omzet van 100 miljoen euro
bezig met laden...
Project X Paris, een Frans merk van eersteklas en toegankelijke streetwear, werd opgericht in 2015 en is nu een enorm succes. Het is een portret en een project van een label met een omzet van 70 miljoen euro.
Project X Paris is het verhaal van twee broers, Jimmy en Maxime Gov, afgestudeerd aan de Centrale Supélec en het London College of Fashion. In 2015 begonnen ze samen aan een ondernemersavontuur om streetwear producten aan te bieden die "toegankelijk en democratisch zijn, maar van hoge kwaliteit, met een eersteklas niveau van creativiteit", aldus het persbericht.
"Onze aanpak: de benchmark worden voor toegankelijke premium streetwear door de ideale casual chic garderobe aan te bieden voor alle profielen van onze klanten", zegt Jimmy Gov, CEO en medeoprichter.
Het merk heeft zich geleidelijk een plaats verworven in de sector door zijn samenwerkingen met verschillende persoonlijkheden uit de straatcultuur te vermenigvuldigen, waaronder Aya Nakamura en Orelsan - het heeft er tot nu toe meer dan 70. Het heeft ook zijn relatie met verschillende streetwearmerken gekoesterd en zijn relatie met de rapwereld gevoed door verschillende wedstrijden te organiseren, waaronder 'Your Project, Your Trace', in samenwerking met Trace TV, en 'Match Planet Rap', in samenwerking met Skyrock radio. Uiteraard is het sinds de oprichting ook zeer actief op sociale media, zoals TikTok, YouTube, Instagram, Snapchat en Facebook.
Project x Paris is een digitaal merk en heeft een CRM-basis van meer dan één miljoen klanten opgebouwd, met een jaarlijkse groei van meer dan 30 procent sinds de oprichting. Het merk richtte zich al snel op zowel online als fysieke distributie, met een groothandelsstrategie vanaf 2015 en de eerste franchise in Parijs in 2016. Vandaag de dag verkoopt het zowel online als offline, met een Europese aanwezigheid verspreid over 60 eigen winkels (waaronder acht in België) en meer dan 1.500 grote ketens zoals Footlocker, Intersport en Sport 2000.
De omzet bedroeg 55 miljoen euro in 2022 en zal naar verwachtig 70 miljoen euro in 2023 bedragen. Tegen 2024 verwacht het merk 100 miljoen euro te bereiken. Er staan tevens nieuwe openingen gepland: Brussel in 2023, Londen (Soho) in 2024 en Parijs (intramuros), Madrid en Barcelona een jaar daarop.
Tekst gaat verder onder de foto.
Verder dan GenZ
Een van de onderscheidende kenmerken van het bedrijf is het rijke kleurenpalet. Het label wijst erop dat er enorm veel werk is verzet om ervoor te zorgen dat het "chromatische vocabulaire anders is dan wat er op de markt te vinden is". Project x Paris combineert deze eigenheid met een heren-, dames- en uniseksaanbod dat is georganiseerd rond vier pijlers - Comfort, Trendy, Casual en Techwear - en meer dan 3000 referenties.
De doelgroep: generatie Z, maar zij niet alleen. "Hoewel we ontwerpen voor onze 16-30-jarigen, spreken onze producten een veel bredere groep klanten aan. Er is natuurlijk Gen Z, maar je ziet ook jonge ouders met kinderwagens in onze winkels, van wie velen het merk al dragen en een nieuwe kleur of complete silhouetten komen kopen. Onze klanten zijn loyaal", zegt het label in een persbericht.
Als het op milieuverantwoordelijkheid aankomt, is het merk eerlijk. Als je op het productblad van een pastelkleurige hoodie klikt die 59,99 euro kost, zie je dat er plastic microvezels in het milieu terecht kunnen komen, dat het "grotendeels recyclebaar" is, maar dat het geen gerecyclede materialen bevat. Wat het productieproces betreft, beweert het merk dat er geen sprake is van uitbesteding en dat het volledig intern gebeurt.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.FR. Vertaling en bewerking door Sylvana Lijbaart.