Only The Brave ziet nettowinst dalen in 2015

Only The Brave, het bedrijf van Renzo Rosso, heeft het afgelopen jaar te lijden gehad onder de ontwikkelingen dat het doormaakte. Vooral de herstructurering van Diesel en de overname van modehuis Marni in november vorig jaar zorgden voor minder winst.

In boekjaar 2015, dat eindigde op 31 december 2015, steeg de omzet met 1,9 procent tot 1,59 miljard euro, tegenover 1.56 miljard euro een jaar eerder. In het afgelopen jaar daalde de nettowinst met 36 procent. Vorig jaar kwam de winst nog uit op 5,5 miljoen euro, maar in 2015 bleef de nettowinst steken op 3,5 miljoen euro. Het brutobedrijfsresultaat kwam uit op 74 miljoen euro tegenover 117,4 miljoen euro in 2014, wat neerkomt op een daling van 37 procent.

Nettowinst daalt bij Only The Brave in 2015

De afgelopen 12 maanden werden vooral gekenmerkt door de lancering van de e-commerce site van Diesel, die zorgde voor een groei met dubbele cijfers, laat Only The Brave in een persbericht weten. Ook zorgde de licentieovereenkomst met Fossil voor een omzet van 200 miljoen euro. De herstructurering van het wholesale netwerk van Diesel was een van de grootste ontwikkelingen van Only The Brave dit jaar en had eigenlijk voor een positief resultaat moeten zorgen, maar de sterke dollar was reden tot zorg. Volgens Only The Brave heeft de herstructurering geleid tot een tekort van 100 miljoen euro.

Om een turnaround in het wholesale netwerk van Diesel te realiseren heeft Only The Brave flink geïnvesteerd. Het was het doel van artistiek directeur Nicola Formichetti om het denimmerk nieuw leven in te blazen en opnieuw uit te vinden door het winkelnetwerk te verbeteren. Als onderdeel van de strategie koos het bedrijf daarom voor een nieuw winkelconcept voor de nieuwe winkel aan Madison Avenue in New York. De e-commerce resultaten van Diesel zorgden tevens voor positieve resultaten, want daar rapporteerde het bedrijf een groei met dubbele cijfers.

Only The Brave ziet nettowinst dalen in 2015

Overname Marni zorgt voor lagere jaarcijfers bij Only The Brave

In november 2015 verwierf Only The Brave een meerderheidsbelang in het Italiaanse modehuis Marni. Het bedrijf omschreef de overname als een ‘natuurlijke afronding’ van een traject dat gestart werd met de aankoop van het meerderheidsbelang in 2012. Het is niet bekend hoe de overname de jaarcijfers heeft beïnvloed.

Only The Brave Group had al sinds 2012 een meerderheidsbelang van 61 procent in het Milanese modehuis, dat werd opgericht door Consuelo Castiglioni en haar man Gianni. Sindsdien werd het bedrijf geleid door Ubaldo Minelli van Only The Brave Group. Consuelo Castiglioni blijft creatief directeur van Marni en Gianni Castiglioni behield zijn positie als voorzitter van de groep. De CEO van Staff International, Ubaldo Minelli, werd benoemd tot CEO van Marni. Voorheen was dat de rol van Gianni Castiglioni. Minelli bleef eveneens Staff International leiden. Marni heeft het afgelopen jaar ook een licentieovereenkomst getekend voor de productie en distributie van de mannenlijn met Staff International, meldt Only The Brave.

Only The Brave ziet nettowinst dalen in 2015

"Marni is een fundamentele pijler van onze groep,” zei Only The Brave- president Renzo Rosso in november. "Het is een merk dat onze visie van alternatieve luxe volledig weerspiegelt, met een unieke creativiteit en een ongelooflijk potentieel voor verdere ontwikkeling." De afgelopen jaren met Marni waren volgens Rosso ‘intens en mooi’, en hij verwacht dat de toekomst ‘veel uitdagingen, investeringen en goede resultaten’ zal bieden.

Hoewel de overname van Marni de resultaten flink gedrukt heeft, hebben de overige luxelijnen van Only The Brave een dubbelcijferige groei gerapporteerd, zegt CEO Riccardo Stilli tegen MF Fashion. Maison Margiela en Viktor & Rolf zijn ook modehuizen die onder de paraplu van het bedrijf van Renzo Rosso vallen. Oprichter Renzo Rosso laat weten dat de aanstelling van John Galliano als creatief directeur van Maison Margiela voor een omzetstijging van 30 procent heeft gezorgd.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN