Ondanks nieuwe strategie 33,6 procent winstdaling bij Tod’s SpA in 2018

Het jaar 2018 stond voor Tod’s SpA in het teken van de nieuwe strategie. De significante investeringen voor toekomstige omzetgroei lieten een deuk achter in de nettowinst van het bedrijf en de omzet liep licht terug in het boekjaar, zo blijkt uit de gerapporteerde jaarcijfers.

De omzet liep terug met 2,4 procent naar 940,5 miljoen euro in het boekjaar 2018. Van alle merken in het portfolio van de Italiaanse schoenen groep was het merk Hogan het enige merk met een omzetgroei. Hogan rapporteert een lichte stijging van 1,1 procent naar een omzet van 206,1 miljoen euro. Het merk profiteert vooral van tweecijferige groei buiten thuisland Italië waar de markt alle merken in het portfolio van de groep parten speelt. Tod’s zag de omzet teruglopen naar 498,7 miljoen euro door een daling van 3,3 procent. In Amerika en Azië behaalde het merk goede resultaten maar de lagere uitgaven van toeristen in Europa en economische onzekerheid in Italië en Frankrijk haalden deze resultaten naar beneden. Het merk Roger Vivier had in 2018 te maken met een omzetdaling van 3,2 procent naar 173,5 miljoen euro en Fay behaalde door een omzetdaling van 3,5 procent een omzet van 61,3 miljoen euro.

Nieuwe strategie Tod’s SpA laat nog geen positieve resultaten zien in boekjaar 2018

De nettowinst liep terug van 71 miljoen euro in boekjaar 2017 naar 47,1 miljoen euro in 2018, zo blijkt uit het jaar verslagCEO Diego Della Valle in het jaarverslag: “We werken hard zodat het ontwikkelingsplan de aankomende jaren zo snel mogelijk geïmplementeerd kan worden. We zijn overtuigd dat het businessmodel dat we ontwikkelen voor elk merk de juiste is, zeker als we kijken naar de sterke en goed gestructureerde merken waar we mee concurreren.” Hij vult aan: “De kwaliteit en geografische distributie van ons retailnetwerk is excellent; het verbeteren van de efficiëntie en verkoopresultaten is een van de belangrijkste actiepunten die het voor ons mogelijk maakt om snel de gewenste resultaten te behalen.”

In de categorie lederen goederen en accessoires is de grootste omzetdaling te zien, 5,3 procent. De omzet resulteert in 128,6 miljoen euro door de afname. De grootste categorie, schoenen, had te maken met een daling van 1,9 procent en rapporteert een omzet van 743,7 miljoen. De verkoop van kleding nam af met 2 procent en leverde een omzet van 67,3 miljoen euro op.

Beeld: Hogan website

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN