• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Ondanks bewustzijn bestelt ruim helft Belgische shoppers bij Aziatische webshop

Ondanks bewustzijn bestelt ruim helft Belgische shoppers bij Aziatische webshop

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Credits: Online shopping. Image: Unsplash

De Belgische online shopper weet Aziatische webshops al te vinden. 54 procent van de Belgische consumenten die online aankopen doet heeft in het afgelopen jaar minstens één aankoop gedaan via een Aziatische webshop. Dit blijkt uit de e-commerce studio uitgevoerd door Ipsos in opdracht van handelsfederatie Comeos.

Aziatische platformen zoals bijvoorbeeld Temu, Aliexpress en Shein zijn populair. 30 procent van de ondervraagde shoppers koopt minstens elk kwartaal op een platform uit de regio. Voor 15 procent is dit maandelijks het geval en voor 6 procent zelfs elke week.

Toch weet 83 procent van de ondervraagden uit het onderzoek dat niet alle producten voldoen aan Europese normen. Zo komen onderzoeken naar producten van deze webshops regelmatig in het nieuws omdat de norm voor bepaalde chemicaliën wordt overtreden. De producten zijn hierdoor gevaarlijk voor de gezondheid. 13 procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan al een product ontvangen te hebben dat niet-conform of mogelijk onveilig is.

De resultaten zijn onderdeel van een groter jaarlijks onderzoek van Comeos. Uit dat onderzoek blijkt ook dat 88 procent van de Belgen in de afgelopen 12 maanden minstens een keer online heeft gewinkeld. Er wordt dan vaak de voorkeur gegeven aan webshops waar ze al eerder iets hebben gekocht (dit geldt voor 82 procent van de ondervraagden).

Comeos
E-commerce