• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzetstijging voor Tom Tailor in eerste negen maanden

Omzetstijging voor Tom Tailor in eerste negen maanden

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Terwijl de Duitse textielmarkt de verkoop het derde kwartaal van 2015 met 2 procent zag dalen, heeft modegroep Tom Tailor de verkoop juist zien stijgen in de eerste negen maanden van 2015. Het moederbedrijf van modemerken Tom Tailor en Bonita behaalde een omzet van 689,6 miljoen euro: een stijging van 1,5 procent ten opzichte van vorig jaar.

Het bedrijf rapporteerde tevens een lichte brutowinststijging. Na de eerste negen maanden van 2014 bedroeg de brutowinst 385,4 miljoen euro, terwijl het bedrijf dit jaar 385,9 miljoen euro mocht bijschrijven. Wel daalde de brutowinstmarge met 0,8 procent tot een percentage van 56 procent. Dit had onder andere te maken met investeringen die het bedrijf heeft gedaan.

Wanneer de verkoop wordt bekeken per merk, laat vooral de verkoop van Tom Tailor een duidelijk stijgende lijn zien. De retailtak van het merk noteerde een omzetstijging van 3,4 procent ten opzichte van de eerste negen maanden van 2014. Ondanks een moeilijke start van het jaar, kwam de omzet daardoor neer op 195 miljoen euro. Vooral de online verkoop deed het goed: de verkoop van deze afdeling steeg met 9,6 procent in het derde kwartaal, wat compenseerde voor de daling die het bedrijf in de eerste zes maanden van het boekjaar doormaakte. Ook de groothandelsactiviteiten van Tom Tailor zijn toegenomen. Dit onderdeel leverde het bedrijf een omzet van 251,5 miljoen euro op, wat 0,9 procent meer is dan in dezelfde periode van vorig jaar.

Bonita sloot de eerste negen maanden van 2015 eveneens af met positieve cijfers. Met een stijging van 0,8 procent, kwam de omzet van het merk dit jaar neer op 243,1 miljoen euro. De groep kan tevreden zijn over de lichte stijging, omdat Bonita in het derde kwartaal nog een omzetdaling moest incasseren.

“We zijn tevreden met de ontwikkeling die de verkoop in de eerste negen maanden van het jaar heeft doorgemaakt, vooral wanneer rekening wordt gehouden met de moeilijke marktomstandigheden. Onze merken hebben de markt overtroffen en laten zien hoe krachtig zij zijn,” aldus Dieter Holzer, CEO van de Tom Tailor Group. Het bedrijf ziet ook de resterende maanden van 2015 positief tegemoet. Voor 2015 wordt de omzet geschat tussen de 945 miljoen en 955 miljoen euro. Ook heeft het bedrijf het zogenaamde Core programma gelanceerd, dat de efficiëntie binnen het bedrijf verder zal moeten verbeteren. Hierbij kan worden gedacht aan maatregelen om de kosten te drukken en het verbeteren van het retailnetwerk. Daarnaast wil het bedrijf zich volledig gaan concentreren op Tom Tailor en Bonita, en zullen de merken Tom Tailor Polo en Tom Tailor Contemporary Man in de zomer van 2016 uit de markt worden gehaald. Textilwirtschaft meldt dat de combinatie van maatregelen ertoe moeten leiden dat het bedrijf jaarlijks 10 miljoen euro bespaart.

Bonita
Tom Tailor