• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet Primark Q1 blijft achter door opening Amsterdamse winkel

Omzet Primark Q1 blijft achter door opening Amsterdamse winkel

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In het eerste kwartaal steeg de omzet van Primark met 11 procent bij constante wisselkoersen, dankzij de toename van winkeloppervlakte. Bij actuele wisselkoersen kwam de omzet uit op een stijging van 22 procent.

Vorig jaar duurde het fiscale jaar 53 weken voor Primark, waardoor het eerste kwartaal een week later inging dan vorig jaar. Bij een vergelijkbare weekbasis steeg de totale detailhandel met 12 procent en 23 procent bij actieve wisselkoersen. De omzet steeg bij een gelijkblijvend aantal vierkante meters winkeloppervlakte met 12 procent.

Thuisland het Verenigd Koninkrijk presteerde goed, meldt Associated British Foods. De omzet bij een gelijkblijvend aantal winkels was goed en het marktaandeel steeg. De omzet bij een gelijkblijvend aantal winkels voor de totale groep bleef iets achter, vooral door de resultaten in Nederland en Duitsland. De opening van de winkel in Amsterdam was daar de oorzaak van; het totaal aantal vierkante meters oppervlakte nam rap toe door de opening van de zeven verdiepingen tellende vestiging aan het Rokin, dat 8.287 vierkante meter telt. Het bedrijf stelde echter wel dat de winkels goed presteren, en ook de activiteiten in de Verenigde Staten worden verder ontwikkeld.

De operationele winstmarge zal -zoals voorspeld- gedurende het jaar dalen, als gevolg van de sterke dollar. Er werden in het eerste kwartaal 15 nieuwe winkels geopend. Er kwamen nieuwe Britse winkels bij in Carlisle, Stafford, Truro en York. De vestigingen in Reading en Sheffield verhuisden naar grotere en meer centraal gelegen locaties. In het buitenland werden er winkels geopend in Liffey Valley (Ierland), Mallorca (Spanje), Mannheimm, Hamburg (Duitsland), Lille, Parijs, Evry (Frankrijk), Brescia (Italië), Burlington (Verenigde Staten) en Amsterdam.

Primark verwacht in boekjaar 2017 120.770 vierkante meter (1,3 miljoen square feet) extra winkeloppervlakte te openen.

Op 1 december 2016 ging de Amsterdamse vestiging van Primark en FashionUnited was erbij. Lees ook:

Beeld: FashionUnited

Primark