Omzet Charles Vögele daalt door negatieve wisselkoersen in H1
bezig met laden...
De resultaten van Charles Vögele vielen tegen in de eerste helft van 2015, als gevolg van zwaardere werkomstandigheden. De omzet daalde met 13,3 procent tot 392 miljoen Zwitserse frank (361 miljoen euro) als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Na correctie en bij een gelijkblijvend aantal winkels kwam de daling uit op 4,1 procent.
“Het opheffen van de minimale wisselkoers van de euro door de Zwitserse Nationale Bank media januari veroorzaakte een aanzienlijke stijging van de prijsdruk op de Zwitserse thuismarkt en heeft geleid tot een massale, valuta gedreven daling van de omzet in alle andere regio’s,” zegt Markus Voegeli, CEO van de Charles Vögele Group.
Daarentegen hielp het wel dat de euro zwakker was dan in dezelfde periode vorig jaar. De operationele kosten daalden met 24 miljoen Zwitserse frank (22 miljoen euro) tot 262 miljoen Zwitserse frank (241 miljoen euro). Extra besparingen waren echter niet voldoende om de valuta gerelateerde omzetdaling te compenseren. Het operationele resultaat op EBITDA-niveau daalde tot 11 miljoen Zwitserse frank (10 miljoen euro) en de EBIT kwam uit op 29 miljoen Zwitserse frank (26,7 miljoen euro). Het nettoverlies bedroeg 36 miljoen Zwitserse frank (33 miljoen euro), tegenover 12 miljoen Zwitserse frank (11 miljoen euro) in de eerste helft van 2014.
Charles Vögele’s omzet daalt door negatieve wisselkoersen
De omzetdaling bij een gelijkblijvend aantal winkels was voornamelijk te wijten aan de situatie op de Zwitserse thuismarkt, waar de netto-omzet met 8,6 procent of 7,5 procent met correctie van winkeloppervlakten. De opheffing van de minimale wisselkoers van de euro heeft de prijsdruk in Zwitserland sterk geïntensiveerd en heeft ook geleid tot een aanzienlijke toename van winkelende toeristen. Tevens had Charles Vögele te maken met een tegenslag op een van de belangrijkste markten; Duitsland. Daar daalde de netto-omzet met 4 procent (inclusief correcties van wisselkoersen en vloeroppervlakte). De crisis in de Duitse detailhandel continueerde tijdens de eerste helft van het fiscale jaar 2015 en leidde tot een volumedaling van 2,5 procent.
In de regio Benelux werd een lichte stijging gemeten; daar rapporteerde het modebedrijf een netto-omzetstijging van 0,7 procent na correcties en bij een gelijkblijvend aantal winkels. In de regio Centraal Oost-Europa (Oostenrijk, Slovenië en Hongarije) daalde de netto-omzet licht met 0,8 procent inclusief correcties.
Charles Vögele wil een positief bedrijfsresultaat voor het gehele jaar 2015
In de laatste 8 maanden vernieuwde het bedrijf zo’n 160 winkels volgens de nieuwe winkelformule-strategie. In Zwitserland is zo’n 50 procent van de 167 winkels verbouwd, en ook zijn bijna 100 winkels buiten het thuisland onder handen genomen. Tegen het einde van 2015 wil het bedrijf de huidige verbouwingen afronden, en tegen het einde van 2017 zullen de resterende vestigingen volgen.
Halverwege augustus is de nieuwe online shop van Charles Vögele live gegaan. De herinrichting van de winkels is tevens gericht op de omnichannelstrategie van de groep, die zich focust op een beter gebruik van e-commerce mogelijkheden. Verder gaat in het najaar ook de nieuwe merkcampagne van Charles Vögele van start.
Het bedrijf laat weten dat de tweede helft van 2015 ook een uitdaging zal blijven. Het doel vanuit het management is om de omzetdaling bij een gelijkblijvend aantal winkels te stoppen en een positief operationeel resultaat (EBITDA) te genereren voor het gehele fiscale jaar 2015.