• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Nieuwe strategie: Hugo Boss zet in op efficiëntie en damesmode

Nieuwe strategie: Hugo Boss zet in op efficiëntie en damesmode

Het modeconcern Hugo Boss AG zet de hervormingen door. Dinsdagavond kondigt het bedrijf het middellangetermijnprogramma ‘Claim 5 Touchdown’ aan. Dit bouwt voort op de strategie ‘Claim 5’, gelanceerd door algemeen directeur Daniel Grieder na zijn aantreden in de zomer van 2021. Grieder benadrukt tijdens een telefonische vergadering op woensdag: “Claim 5 was een groeistrategie. Het doel was de verfrissing van het merk en een terugkeer op het podium, en al deze doelen zijn behaald.” Hij vervolgt: “We willen nu naar een tweede fase waarin de focus ligt op winstgevendheid en resultaat.”

Het nieuwe concept, dinsdag goedgekeurd door de raad van bestuur en de raad van commissarissen, geldt tot en met 2028. Het bedrijf verklaart in een persbericht: “De uitvoering richt zich op drie centrale gebieden: merk, verkoop en operationele activiteiten.” Deze prioriteiten moeten ‘de efficiëntie verhogen en de voorwaarden scheppen voor langdurige, winstgevende groei’.

Met de maatregelen wil het concern ook ‘de generatie van vrije kasstroom aanzienlijk versnellen’. Het doel is ‘vanaf 2026 een gemiddelde jaarlijkse vrije kasstroom van circa 300 miljoen euro’.

Hugo Boss creëert ‘zelfstandig powerhouse’ voor damesmode

Het bedrijf ziet groot potentieel voor winstgevende groei in het damesmodesegment. Voor de benutting hiervan staat een structuurhervorming op de planning. Er komen ‘twee zelfstandige powerhouses voor heren- en damesmode’, gericht op synergieën tussen de merken Boss en Hugo.

De hervorming brengt alle damesmodeactiviteiten samen onder één dak. Het doel is de uitwerking van een ‘helder DNA’ voor het damesassortiment en de formulering van een overkoepelende merkboodschap. Naast kledingcollecties omvat dit ook categorieën zoals schoenen, accessoires en handtassen.

Het bedrijf meldt de aanstelling van een leidinggevende van een gerenommeerd internationaal damesmodemerk voor dit onderdeel, die in januari start.

Bij Boss Menswear zet het management in op de verdere uitbouw van de ‘sterke positionering als 24/7-lifestylemerk’. Het label Hugo zal ‘zijn identiteit doorontwikkelen met een aangescherpte positionering en een toegankelijker productaanbod, met nog meer focus op hedendaagse tailoring’.

Management zet in op efficiëntieverbetering, geen ontslagen gepland

Het concern kondigt verdere optimalisatie van het winkelportfolio aan voor ‘een continue verbetering van de klantervaring en een verhoging van de vloerproductiviteit en efficiëntie in de eigen retail’. In de groothandel kiest de kledinaanbieder voor ‘de uitbouw van strategische partnerschappen, een selectievere assortimentsbenadering en uitbreiding van de franchiseactiviteiten’. Ook de digitale verkoopkanalen krijgen een impuls.

Verder zet het bedrijf in op optimalisaties ‘in de gehele waardeketen’ voor het behalen van de doelen. In een persbericht staat: “Tot de belangrijkste prioriteiten behoren verdere efficiëntieverbeteringen in inkoop door continue optimalisatie van het leveranciersnetwerk, een voorkeur voor zeevracht en kortere levertijden.” Daarnaast moet de inzet van nieuwe technologieën en kunstmatige intelligentie (AI) in planningsprocessen leiden tot ‘snellere en slimmere beslissingen’. Ontslagen zijn momenteel niet aan de orde.

‘Jaar van aanpassing’: omzetdaling en lager bedrijfsresultaat voorspeld voor 2026

De maatregelen moeten op middellange termijn vruchten afwerpen, maar eerst incasseert de modegroep verliezen. Het bedrijf deelt mee: “2026 wordt een jaar van aanpassing, waarin de versterking van het bedrijf plaatsvindt door processtroomlijning, assortimentsherziening en optimalisatie van het distributienetwerk.” Men verwacht: “Tegen de achtergrond van een bewuste herfocus van merken en verkoopkanalen wordt voor 2026 een valutagecorrigeerde omzetdaling in het midden tot hoge eencijferige bereik verwacht, gevolgd door een terugkeer naar groei in 2027 en een versnelling in 2028.”

Voor het komende boekjaar verwacht het management al een verbetering van de brutomarge, ondersteund door ‘efficiëntieverbeteringen bij de inkoop, selectieve prijsaanpassingen en een hogere doorverkoop tegen de volle prijs’.

Concreet voorspelt het bedrijf voor 2026 een daling van het resultaat voor rente en belastingen (EBIT) naar 300 tot 350 miljoen euro. Voor het lopende jaar rekent het concern op een EBIT aan de ‘onderkant’ van de bandbreedte van 380 tot 440 miljoen euro. In 2027 moet de winstgevendheid verbeteren.

Na onenigheid: algemeen directeur Grieder ziet ‘goede samenwerking’ met Frasers Group

De bestuursleden hielden zich tijdens de telefonische vergadering op de vlakte over de recente onenigheid met de grootste individuele aandeelhouder, de Britse Frasers Group. Het Britse handelsconcern, dat momenteel 25 procent van de aandelen in Hugo Boss bezit en via financiële instrumenten toegang heeft tot meer dan 30 procent, trok vorige week in een brief de steun in voor voorzitter van de raad van commissarissen Stephan Sturm.

Grieder verklaart nu dat Hugo Boss een ‘goede samenwerking’ onderhoudt met de grootaandeelhouder. Hij onthoudt zich van commentaar op speculaties over een mogelijke overname door de Frasers Group.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.


OF LOG IN MET
Hugo Boss
Hugo Boss AG