• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Na de aardbevingen in Turkije en Syrië: Zo helpt de modewereld slachtoffers

Na de aardbevingen in Turkije en Syrië: Zo helpt de modewereld slachtoffers

Door Regina Henkel

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Hulpverleners van de Rode Halve Maan in de aardbevingsgebieden in Turkije en Syrië. Beeld: Inditex

Aan het begin van de week werden grote gebieden in Turkije en Syrië getroffen door meerdere aardbevingen. Er worden nog steeds mensen onder het puin vandaan gehaald, maar de kans op overleving wordt kleiner. De modewereld helpt daar waar kan. Veel bedrijven uit de industrie doneren enorme bedragen, maar ook kleding en andere producten die hulp bieden om het lijden van de getroffen mensen te verlichten.

Turkije is een van de belangrijkste productielocaties voor de wereldwijde mode-industrie. Daarom willen velen niet alleen hun medeleven betuigen, maar ook actief hulp bieden. FashionUnited zet alle bedrijven op een rij waarvan de redactie tot nu toe hoorde dat zij zich inzetten.

Inditex

Het moederbedrijf van onder andere Zara, Bershka en Pull&Bear kondigde twee dagen geleden aan dat het drie miljoen euro en 500.000 stuks warme kleding had gedoneerd aan de Turkse Rode Halve Maan voor de humanitaire noodsituatie.

Hugo Boss

Hugo Boss doneert via de HBFoundation 250.000 euro om de lokale wederopbouw te steunen. Het bedrijf biedt tevens praktische hulp door winterkleding en dekens aan te bieden, aldus het bedrijf.

H&M

H&M Group doneert ook een enorm bedrag, namelijk 100.000 dollar (93.500 euro) aan de Turkse hulporganisatie AFAD. Daarnaast doneert de H&M Foundation 500.000 dollar (467.500 euro). De ene helft gaat naar het Rode Kruis/ de Rode Halve Maan en de andere helft aan Save the Children, om hun werk in de regio te steunen.

Adidas

Het Duitse Adidas en zijn personeel zamelen donaties in voor de slachtoffers van de aardbeving en kondigde aan dat het bedrijf de donatiebijdragen van het personeel zal verdubbelen.

Bestseller

De Deense Bestseller Group, waaronder Jack & Jones, Only en Vero Moda vallen, levert kleding en andere producten aan het crisisgebied. Deze bijdrage omvat meer dan 10.000 jassen, wooncontainers en dagelijkse benodigdheden. De komende dagen zal verdere steun worden verleend, meldt de groep.

OTB Foundation

De non-profit organisatie van de OTB Group, waartoe de merken Diesel, Maison Margiela, Marni, Viktor & Rolf, Jil Sander, Amiri en de bedrijven Staff International en Brave Kid behoren, vraagt om donaties via haar website. De stichting bestaat sinds 2008 en steunt honderden sociale ontwikkelingsprojecten over heel de wereld. Daar voegt zich nu de hulp voor Turkije en Syrië bij.

Lees ook:

Boohoo

Het Britse Boohoo doneert 100.000 pond (113.300 euro) aan de Turkse Rode Halve Maan en heeft vier sample sales gehouden waarvan alle opbrengst wordt gedoneerd. Daarnaast worden honderd dozen met warme kleding naar het crisisgebied gestuurd.

Mango

De Spaanse modeketen Mango doneerde drie miljoen Turkse lire (zo’n 150.000 euro) aan de Turkse Rode Halve Maan. Het bedrijf doneert ook kleding die naar het getroffen gebied worden verstuurd.

Marks & Spencer

Mark & Spencer doneert 50.000 pond (56.700 euro) aan het Britse Rode Kruis dat ter plaatse is. De retailer verdeelt tevens warme kleding onder de slachtoffers dankzij zijn franchisepartners die in het crisisgebied aanwezig zijn.

Amazon

Op dinsdag maakte Amazon bekend dat de eerste vrachtwagen met hulpgoederen zijn depot in Istanbul heeft verlaten. De gedoneerde goederen bestaan bijvoorbeeld uit kachels en dekens. De vrachtwagen had de stad Hatay als bestemming- een van de zwaarst getroffen regio’s. Amazon heeft ook een donatiepagina opgezet op de Turkse website.

Ikea

De Ikea Foundation doneerde tien miljoen euro aan het noodhulpfonds Artsen zonder Grenzen. De inzet is gericht op medische en psychologische hulp ter ondersteuning van de mensen die door de aardbeving getroffen zijn.

Kering

De luxe groep Kering doneert ook een bedrag. Hoeveel dat precies is, laat Kering niet los. Kering en al haar huizen (Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron, Pomellato, Dodo, Qeelin en Kering Eyewear) willen een gezamenlijke donatie doen aan het Internationale Comité van het Rode Kruis, aldus de website van de groep.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited/DE en is vertaald en bewerkt naar het Nederlands door Sylvana Lijbaart.

Turkije