Mooi voorjaarsweer kan effect geopolitieke situatie op Belgische mode-omzet niet rechttrekken
Het zonnige Belgische weer heeft niet geleid tot een even zonnige verkoop bij zelfstandige modewinkels. In vergelijking met het lente/zomer-seizoen van 2024 is er gemiddeld 0,6 procent minder verkocht, zo blijkt uit een peiling van Mode Unie en Unizo.
“Het droge en warme weer vanaf maart zorgden er wel voor dat klanten interesse hadden in de nieuwe lentecollecties, maar het enthousiaste begin heeft zich helaas niet vertaald in een positief resultaat over het hele seizoen”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. “De vele feestgelegenheden, festivals en het zonnige weer in mei en juni werden jammer genoeg overschaduwd door de geopolitieke situatie en de negatieve berichtgeving daarrond. We merken dat consumenten gevoelig zijn aan hetgeen zich in de wereld afspeelt en dat ze door die bezorgdheid de knip op de beurs houden. Het consumentenvertrouwen bleef dit seizoen dan ook laag.”
Uit de rondgang blijkt ook dat veel ondernemers zich zorgen blijven maken over hun marges. Deze staan onder druk door gestegen kosten en de terughoudendheid van de consument.
Daar komt ook nog bij dat internationale bedrijven zich niet aan de sper- of soldenregelgeving houden. “We dringen dan ook aan op een gedegen controle van alle kanalen die binnen ons land aangeboden worden zodat zelfstandige handelaars, die zelf vaak controles krijgen, niet de dupe zijn van deze oneerlijke marktpraktijken.”
De verwachting voor de solden, die start op 1 juli, is gematigd. Ruim de helft neemt een afwachtende houding aan en denkt dezelfde hoeveelheid als vorige zomersolden te verkopen. Een evengroot deel van de ondervraagde handelaars verwacht meer en minder te verkopen.
OF LOG IN MET