Minder winst voor Prada in 2014

Het Italiaanse luxe modehuis Prada rapporteerde in 2014 een nettowinstdaling van ruim 28 procent naar 450,7 miljoen euro. Groei in Noord en Zuid Amerika en in Japan kon niet compenseren voor aanhoudende dalingen in China en omstreken en Europa.

Het is de grootste daling voor Prada sinds zijn beursgang vier jaar geleden en lager dan verwacht. Analisten hadden volgens Reuters een gemiddelde winstprognose van 475,9 miljoen gemaakt. Aandelen in het bedrijf daalden na bekendmaking van het nieuws met 1 procent.

Minder winst voor Prada in 2014

De jaaromzet steeg met 1 procent naar 3,55 miljard euro, terwijl de bruto operationele winst (EBITDA) met 16,5 procent daalde naar 954,2 miljoen euro. In het vierde kwartaal daalde de nettowinst met bijna 30 procent naar 131,4 miljoen euro, terwijl de omzet met 1,1 procent afnam naar 999,7 miljoen euro.

Moeizame tijd voor luxe

De beste resultaten werden behaald in Japan. Daar steeg de omzet met 7,9 procent. Ook in Italië en Noord en Zuid Amerika steeg de omzet, met respectievelijk 0,1 procent en 0,9 procent. De Europese omzet daalde echter met 4,9 procent en in de regio Azië- Pacific zakte deze met 3,1 procent. Volgens Prada droeg de politieke onrust in Hongkong grotendeels bij aan het teleurstellende resultaat en nam het aantal Chinese toeristen aan Hongkong en Macau in de tweede helft van het jaar drastisch af. Ook rivaal LVMH rapporteerde onlangs minder omzet in China en Hongkong.

De omzet van het Prada merk, dat ruim 80 procent van de groepsomzet vertegenwoordigt, daalde met bijna 2 procent. In 2013 steeg de omzet nog met 32 procent. Bij Miu Miu steeg de omzet daarentegen met 4 procent, met stijgingen in alle markten behalve Europa.

Hoewel de groep positief gezind is over het lopende boekjaar als gevolg van de positieve reactie van financiële markten op het monetaire beleid, lijdt Prada volgens Prada topman Patrizio Bertelli onder onzekerheid in de internationale luxegoederenmarkt en schommelingen van de wisselkoersen. “De groep doet er alles aan om de kosten op de korte termijn te minimaliseren en het rendement van de productieketen en de winkelproductiviteit te verhogen,” zei hij in een verklaring.

In een interview met analisten zei Prada voorzitter Carlo Mazzi dat het bedrijf van plan is de prijzen in Azië te verlagen om de winst in die regio te stimuleren. In Europa worden de prijzen niet verhoogd, zoals merken als Chanel nu wel doen. Ook zei hij dat de groep dit jaar minder winkels zal openen. “We geloven dat 30 wel genoeg is. We moeten de omzet in onze bestaande winkels, die dit jaar in de min stond, eerst verbeteren” aldus Mazzi.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN