Minder winst voor Levi's in 2014

Jeansgigant Levi Strauss & Co. leed in het vierde kwartaal van het afgelopen boekjaar verlies wegens investeringen in het retailnetwerk en kostenbesparingen. Het Amerikaanse bedrijf boekte een verlies van 6 miljoen dollar (5,2 miljoen euro) gedurende het kwartaal, vergeleken met een winst van 17 miljoen dollar (14,9 miljoen euro) een jaar geleden. De omzet steeg ondertussen naar 1,39 miljard dollar (1,22 miljard euro), vergeleken met 1,29 miljard dollar (1,13 miljard euro) in 2013.

De jaarwinst daalde ook als gevolg van alle kostenbesparende- en kortingsacties van 229 miljoen dollar in 2013 naar 106 miljoen dollar. De omzet steeg daarentegen 4,75 miljard dollar, vergeleken met een jaaromzet van 4,68 miljard dollar een jaar geleden. De operationele winst daalde naar 314 miljoen dollar als gevolg van herstructeringskosten van 156 miljoen dollar en een pensioensregeling van 31 miljoen dollar.

Levi's boekte in het vierde kwartaal groei in alle markten. De netto omzet steeg in Noord- en Zuid-Amerika met 8 procent, terwijl deze in Europa met 7 procent toenam. In Azië steeg de omzet met 4 procent.

Nadruk ligt op retail

Levi's investeerde in 2014 73,4 miljoen dollar in zijn retailactiviteiten en opende 50 eigen winkels. In 2015 is het bedrijf van plan 110 miljoen te investeren in de opening van zo'n 60 nieuwe filialen. Het gros daarvan zal buiten de Verenigde Staten zijn, zei topman Chip Bergh in een interview met WWD. De nadruk komt op retail te liggen, aldus Bergh.

Retail - e-commerce activiteiten meegerekend - groeide in 2014 naar 25 procent van de totale jaaromzet, vergeleken met 22 procent van de omzet in 2013. Het bedrijf telde aan het einde van het jaar mondiaal 565 eigen winkels. E-commerce vertegenwoordigt nu zo'n 3 procent van de totale omzet.

De groothandelsomzet bleef het afgelopen jaar grotendeels onveranderd, omdat de omzet grotendeels door retailactiviteiten gegenereerd werd, aldus Bergh.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN