• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Minder verlies voor Hema in 2015

Minder verlies voor Hema in 2015

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Hema heeft het verlies in 2015 weten te halveren. Het nettoverlies voor boekjaar 2015 kwam uit op 72,5 miljoen euro, maar in 2014 was dat nog 189,2 miljoen euro. Daarnaast steeg de omzet met 5,8 procent. De omzet bij een gelijkblijvend aantal winkels steeg met 3,2 procent.

De netto groepsomzet steeg met 5,8 procent maar 1,13 miljard euro, tegenover 1,07 miljard euro in 2014. Dat was te danken aan een hogere omzet bij een gelijkblijvend aantal winkels en de openingen van nieuwe winkels in Frankrijk. Tevens werd er veel omzet gegenereerd uit e-commerce; daar steeg de verkoop met 28 procent. De omzet van de groep steeg iets minder hard dan een jaar geleden: 3,2 procent tegenover 4,2 procent in 2014.

CEO van Hema Tjeerd Jegen laat in een reactie weten: “2015 was voor Hema een belangrijk jaar. We zijn verheugd met de positieve omzetontwikkeling. Onze klanten hebben meer dan ooit onze winkels bezocht. Voor het eerst sinds 2008 is de like-for-like-omzet vier kwartalen op rij gestegen. Ook internationaal hebben we meer winkels geopend en is onze like-for-like omzet daar sterk gestegen. We liggen op koers met onze korte termijnprioriteiten en we hebben onze strategie aangescherpt.”

Hema weet verlies te halveren in 2015

De stijgende omzet was vooral te danken aan het feit dat Hema meer klanten wist te trekken. Consumenten kochten vooral meer huishoudelijke artikelen en verzorgingsproducten; de omzet in deze categorie steeg met 11,1 procent. De omzet uit food en kleding steeg met respectievelijk 5 en 2,4 procent.

In het vierde kwartaal steeg de omzet met 4,1 procent, dankzij een hogere like-for-like omzet van 0,5 procent. Tevens kwamen er netto 13 winkels bij. De categorie huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten boekte een omzetstijging van 10,9 procent en food & horeca zag de omzet met 1,8 procent toenemen. De categorie kleding steeg het minste met 0,4 procent.

De netto-omzet steeg in het laatste kwartaal van 2015 met 4,1 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzet bij een gelijkblijvend aantal winkels steeg met 0,5 procent. Het is het vierde kwartaal waarin de like-for-like omzet stijgt. De genormaliseerde EBITDA kwam uit op 85,5 miljoen in 2015, tegenover 103,1 miljoen een jaar eerder.

Het genormaliseerde EBITDA daalde in 2015 met 17,1 procent tot 85,5 miljoen euro, tegenover 103,1 miljoen euro in 2014. Dat kwam vooral door een schikking van een oud conflict met franchisenemers en de opruimingsactiviteiten om verouderde voorraden. Ook had Hema last van de sterke dollar en waren er hoge kosten voor de openingen van nieuwe winkels en tijdelijk personeel. De financieringskosten halveerden bijna van 96,3 miljoen euro naar 53,7 miljoen euro.

Internationaal expansie zorgt voor meer omzet Hema

In 2015 heeft Hema een belangrijke focus gelegd op internationale expansie. Er werden maar liefst 7 nieuwe winkels in Frankrijk geopend, waaronder in Lyon, Parijs, Toulouse en Tours. Ook kwamen er 2 winkels bij in Spanje en 2 winkels in Groot-Brittannië. Volgens Hema is de uitbreiding succesvol: de omzet van Frankrijk steeg met 31,1 procent als gevolg van een hogere like-for-like-omzet en de opening van 7 nieuwe winkels. De omzet in Duitsland steeg met 11,5 procent.

Aan het einde van het laatste kwartaal telde Hema 44 winkels in Frankrijk, 10 in Duitsland, 5 in Groot-Brittannië en 3 in Spanje. Volgens Hema ‘presteren de winkels in Spanje en Groot-Brittannië naar verwachting’, al werden er geen cijfers bekendgemaakt.

Hema boekt minder verlies in 2015

In de komende jaren staat groei bij Hema centraal, met als belangrijkste aandachtspunten de uitbreiding van Hema in de Benelux, een versnelde internationale expansie en meer verkoop via e-commerce. “De ambitie is dat deze pijlers zullen bijdragen aan een verdere omzet- en winstgroei van Hema in de komende jaren,” aldus Hema.

In het afgelopen jaar heeft Hema het managementteam al flink gewijzigd. Zo kwam Tjeerd Jegen aan boord als CEO en Ivo Vliegen als CFO. Daarnaast zijn format marketing director Adriana Hoppenbrouwer, director of buying & merchandising food & hard goods Mischa Simons en director of buying & merchandising apparel, Trevor Perren als Director of Buying & Merchandising Apparel toegetreden tot de management board. Andrew Jennings is benoemd als voorzitter van de Raad van Commissarissen.

CEO Jegen: “ Het managementteam is versterkt en we hebben de samenwerking met onze franchisenemers verbeterd. Hierdoor kunnen we onze blik richten op de toekomst van Hema en dat is groei.” Toch houdt hij nog wel een slag om de arm voor het komende boekjaar. “Hoewel we in 2015 goede voortgang hebben geboekt, is er nog veel werk aan de winkel om zowel de operationele processen als de financiële resultaten te verbeteren,” aldus de CEO.

In de eerste 2 maanden van 2016 steeg de netto-omzet met 3,2 procent en het genormaliseerde EBITDA boekte een stijging van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Beeld: Facebook Hema


HEMA