Het gerenommeerde Franse warenhuis Galeries Lafayette voelt de effecten van minder koopkracht in bepaalde delen van de wereld. In de winkel aan de Boulevard Haussmann in Parijs wordt minder uitgegeven door Chinese en Franse klanten. Dat meldde topman Nicolas Houzé in een interview met de Franse krant Le Figaro.

Hoewel het aantal Chinese bezoekers niet is afgenomen, rekent deze groep 25 procent minder af bij de kassa. Dit is het gevolg van de anti-corruptie maatregelen in China. Volgens Houzé compenseerden klanten uit overige Aziatische landen voor deze krimp. En ondanks de afgenomen uitgaven van Russische, Braziliaanse en Indonesische klanten, groeide de omzet uit toerisme met 5 procent. Franse klanten gaven echter 5 procent minder uit.

De keten wil daarom graag dat de winkel in Parijs op zondag open blijft. In het filiaal in Nice merkt de keten dat 10 procent van de totaalomzet op zondag gegenereerd wordt, met 80 procent hiervan door buitenlandse klanten. De omzet uit toerisme vertegenwoordigt ruim 50 procent van de totale groepsomzet, aldus Houzé.

Houzé is van mening dat de winkel in Parijs kampt met concurrentie van andere groten warenhuizen zoals Harrods in Londen en La Rinascente in Milaan en Rome, die ook allemaal open zijn op zondag. Bovendien zou het bedrijf hier 500 nieuwe banen mee creëren en zouden de condities voor werk op zondag zo aantrekkelijk worden gemaakt, dat werknemers hier alleen maar baat bij zouden hebben.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN