• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Meest kansrijke groeimarkten voor retail

Meest kansrijke groeimarkten voor retail

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Ondanks een verminderde koopkracht in China,met name in luxe, staat het land nog altijd op nummer 1 in een lijst van meest kansrijke groeimarkten voor retailers, samengesteld door adviesbureau A.T. Kearney.

China, gevolgd door India, Maleisië, Kazakhstan en Indonesië, staat in de top vijf voor retailinvesteringen. Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten, Saudi-Arabië, Peru en Azerbaijan ronden de top tien af.

Verder worden onder andere ook Sri Lanka, Jordanië, de Dominicaanse Republiek, Brazilië en Rusland genoemd. De regio Azië-Pacific staat met de meeste landen bovenaan vanwege de grote bevolkingen en groei.

Er werd bij het samenstellen van de lijst echter ook gekeken naar andere factoren. Zo staat Brazilië (20), met een extreem grote bevolking, lager op de ranglijst vanwege de politieke onrust en economische onzekerheid in het land.

Groei in China wordt gedreven door een groeiende middenklasse en grotere vraag landinwaarts en in de kleinere steden, aldus het rapport. A.T. Kearney verwacht daar de komende 10 jaar grote groei. Alleen India, op nummer twee, groeit harder. De verstedelijking van het land, een groeiende middenklasse en een groot aantal vrouwen die aan het werk gaat, dragen bij aan de vraag naar retail.

Indonesië wordt in het bijzonder genoemd als een land waar de kansen nog voor het oprapen liggen. Het land heeft niet alleen een bevolking van 256 miljoen, daarnaast heeft de Indonesische regering een vijf-jarig e-commerce plan samengesteld voor het land, waarbij het ieder jaar 200 techondernemers zal steunen.

Rusland wordt ondanks verminderde koopkracht van de bevolking een kansrijke markt voor luxe genoemd. Chinese toeristen reizen af naar het land waar de zwakke roebel inkopen voor buitenlanders aantrekkelijk maakt. Veel leegstand biedt kansen voor investering in vastgoed, terwijl Russische consumenten, door de schommelende koers, eerder in de Russische thuismarkt winkelen.

A T Kearney
groeimarkten