Meer omzet voor Hugo Boss in Q1

Hugo Boss profiteert van de toenemende vraag uit China en Groot-Brittannië. Het modehuis rapporteerde een omzetstijging van 1 procent, bij een omzet van 651 miljoen euro. De nettowinst steeg naar 48 miljoen euro.

Mark Langer, voorzitter van de Raad van bestuur van Hugo Boss, laat weten: “We hebben een solide start gemaakt in het huidige fiscale jaar. Vooral in Europa en Azië gaan we de goede kant op. De positieve feedback van onze retail partners en klanten over de stroomlijning van ons merkportfolio heeft mij overtuigd dat we op het juiste spoor zitten. In de komende weken zullen we onze nieuwe collecties aan het publiek presenteren. Dat is een belangrijke mijlpaal in het implementeren van onze strategie. Ik ben ervan overtuigd, dat we na dit jaar van stabilisatie zullen terugkeren naar een winstgevende en duurzame groei.”

Hugo Boss rapporteerde meer omzet in het eerste kwartaal. De groei in Europa en Azië compenseerden de omzetdaling in de Verenigde Staten. Vooral in China en Groot-Brittannië zag het modehuis een solide groei. De omzet in Duitsland steeg dankzij de groothandel. De Verenigde Staten had last van de marktomstandigheden, waardoor de retailomzet daalde en er hoge kortingen werden gegeven. In vergelijking met een jaar eerder wist Hugo Boss de daling echter wel te beperken. Dankzij meer vraag en een herstel van de markt voor toeristen steeg de omzet in Europa met 3 procent. In Groot-Brittannië werd een omzetstijging van 7 procent gerapporteerd. De groei in groothandel zorgde voor een stijgende omzet in Duitsland, terwijl de omzetten in Frankrijk en de Benelux daalden als gevolg van moeilijke marktomstandigheden in de modesector. De omzet van de Amerikaanse markten daalde met 7 procent door tegenvallende resultaten in de Verenigde Staten. Azië profiteerde van de resultaten op de Chinese markt, waar de omzet overigens met 3 procent steeg. Met double-digit cijfers in omzet bij een gelijkblijvend aantal winkels deed China het een stuk beter dan Hongkong en Macau.

De omzet van eigen winkels (inclusief outlets en webwinkels) bleef stabiel. Bij een gelijkblijvend aantal winkels en wisselkoersen daalde de retailomzet echter met 3 procent, als gevolg van de mid-single daling in de Amerikaanse regio’s. De regio Azië/Pacific bleef stabiel, waarbij Europa een low single-digit groei rapporteerde. Er werd een totale retailomzet van 205 miljoen euro gerapporteerd, tegenover 210 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. In het eerste kwartaal had Hugo boss 436 eigen winkels, tegenover 442 in het eerste kwartaal vorig jaar.

De stijging van de omzet was vooral te danken aan de positieve resultaten in groothandel, en dan vooral in Europa. De groothandelomzet steeg met 7 procent naar 207 miljoen euro, tegenover 193 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2016. De omzet uit licenties steeg naar 17 miljoen euro, ofwel een stijging van 5 procent. Dat was vooral te danken aan een hogere omzet uit parfums.

De omzet uit het Boss-merk daalde met 1 procent naar 554 miljoen euro, als gevolg van het terugschalen van de distributie in de Verenigde Staten. Hugo Boss laat weten Boss Green, dat nu nog verkocht wordt, een double digit groei laat zien. Het merk Hugo Boss steeg met 16 procent naar een omzet van 97 miljoen euro.

Menswear rapporteerde een omzet van 577 miljoen euro, ofwel een stijging van 1 procent. Womenswear zette 74 miljoen euro om. Dat is een omzetstijging van 2 procent. De volledige Group rapporteerde een stijging van 1 procent bij een omzet van 651 miljoen euro.

Het EBIT kwam in het eerste kwartaal uit op 64,4 miljoen euro en steeg daarmee met 20 procent ten opzichte van 53,7 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2016. De nettowinst bedroeg 48 miljoen en steeg met maar liefst 25 procent. Hugo Boss rapporteerde een EBITDA van 97,4 miljoen euro, bij een stijging van 4 procent.

Beeld: Hugo Boss website

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN