• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ‘Markt voor functionele kleding groeit met 13,8 procent tot aan 2026’

‘Markt voor functionele kleding groeit met 13,8 procent tot aan 2026’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

De wereldwijde markt voor functionele kleding breidt zich uit. Dat blijkt uit onderzoek van Zion Market Research, waarover het onlangs rapporteerde. De markt voor functionele kleding zal tot aan 2026 met 13,8 procent groeien, stelt het onderzoeksbureau.

Waar de wereldwijde verkoop van functionele kleding in 2018 nog goed was voor 99,24 miljard dollar (89,33 miljard euro), zal dit volgens Zion Market Research in 2026 uitkomen op 280,12 miljard dollar (252,15 miljard euro). De belangrijkste redenen voor het groeivooruitzicht zijn onder meer een toenemende beoefening van fitness- en sportactiviteiten als gevolg van een groter gezondheidsbewustzijn en een stijgend besteedbaar inkomen. Echter, zo stelt Zion Market Research, kunnen de hoge prijzen van functionele kledingstukken, te wijten aan de lichtgewicht functies, de groei in deze markt ook gaan beperken.

Het onderzoek laat verder zien dat de markt voor functionele kleding wordt gedomineerd door Noord-Amerika. Daar heeft een toename van het aantal sportactiviteiten geleid tot een grotere consumentenvraag naar ‘antimicrobiële, zweetvrije en anti-geur’ sportkleding- en schoenen, zo luidt het onderzoek. De groei van de markt voor functionele kleding zal naast Noord-Amerika voornamelijk in Europa en Azië Pacific plaatsvinden. In deze regio’s is het gezondheids- en trendbewustzijn het grootst, aldus het onderzoek. In Europa zal de groei het grootst zijn in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië, als gevolg van het toenemende aantal marketingcampagnes van sportgiganten in die landen.

Kijkend naar specifieke producten, zullen de categorieën innerwear en sokken de grootste groei vertonen. Dit vanwege een steeds groter aantal huidallergieën, blijkt uit het onderzoek. De categorieën schoenen en sportkleding zullen de markt, net als nu, blijven domineren.

functionele kleding