• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Mango sluit marketplace na twee jaar

Mango sluit marketplace na twee jaar

Door Alicia Reyes Sarmiento

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Mango's hoofdkantoor. Credits: Mango

Op de website van Mango is geen spoor meer te bekennen van de producten van Intimissimi, Calzedonia Group of Rituals, die sinds eind 2021 geleidelijk aan het aanbod van de website werden toegevoegd.

Door zijn kanaal open te stellen voor derden werd Mango een marketplace, een format waarin ze al twee jaar actief zijn.

Mango heeft nu besloten te stoppen als marketplace, een initiatief dat inspeelt op Mango’s wensen om ‘het eigen verkoopkanaal en de technologische mogelijkheden te blijven versterken’, zoals bevestigd werd door het bedrijf aan FashionUnited.

Het nieuws komt in dezelfde week toen Mango meldde dat het zich richt op het uitbreiden van het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie via zijn eigen conversatieplatform. Dit sluit aan bij het groeiende idee, geïntroduceerd door H&M tijdens Shoptalk Europe, dat modebedrijven zich zullen ontwikkelen tot datagestuurde bedrijven.

Met AI, een eigen kanaal in het vizier

Eind 2021 verraste Mango de sector door zijn online platform open te stellen voor andere merken, inspelend op de groeiende trend van marktplaatsen in de moderetail. Door merken als Intimissimi en Rituals op te nemen, probeerde Mango zijn aanbod te diversifiëren en categorieën als lingerie en cosmetica te verkennen om een breder publiek aan te spreken.

Deze stap maakte deel uit van de strategie van Mango om te profiteren van de kansen die zich voordeden tijdens de coronacrisis om de bedrijfsprocessen te stroomlijnen en het commerciële aanbod uit te breiden.

Zo heeft het bedrijf zijn aanbod beperkt tot door Mango getekende kledingstukken voor de dames-, heren- en kinderlijnen, evenals plus-size en huishoudelijke producten. Met deze aanpak proberen ze hun eigen kanaal te versterken.

Interieur van een Mango-winkel uitgerust met het nieuwe mediterraan geïnspireerde "New Med"-concept van de Spaanse multinational. Mango, foto uit het archief.

Mango is volgens het bedrijf momenteel een van de Europese bedrijven in de mode-industrie met de hoogste integratie van het digitale kanaal in zijn bedrijf.

In de eerste helft van 2023 heeft het bedrijf een omzetgroei geboekt in zijn online kanaal van bijna plus 10 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Mango’s app is een van de kanalen die de hoogste omzetgroei laat zien binnen zijn online kanalen.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.ES. Vertaling en bewerking door Sylvana Lijbaart.

Mango