Mango behaalt omzet van 2,2 miljard euro in 2018
bezig met laden...
Mango/MNG Holding heeft het financiële boekjaar 2018 afgesloten met een omzetstijging van 1,8 procent. In totaal werd een omzet gegenereerd van 2,233 miljard euro, aldus het jaarverslag van het bedrijf. Het merk wist in het boekjaar 40 miljoen euro meer om te zetten dan het voorgaande financiële jaar.
Algemeen directeur Toni Ruiz meld in het verslag: “In 2018, midden in een complexe wereld en een veranderende mode industrie, hebben klanten onze collecties hoog gewaardeerd en hebben we onze omzet weten te verhogen, iets wat de afgelopen jaren niet is gebeurd. Dankzij dit hebben we een gebalanceerd operationeel resultaat geboekt. Dit zorgt ervoor dat we ons strategisch plan voort kunnen zetten en onze schulden en financiële uitgaven kunnen verminderen.” Het bedrijf heeft bijvoorbeeld het afgelopen jaar de schuld met 100 miljoen euro weten terug te brengen naar 315 miljoen euro. Het gebalanceerde operationele resultaat komt neer op het break-even draaien van Mango, aldus het kwartaalverslag. Het EBITDA kwam neer op 135 miljoen euro.
Weer omzetgroei bij Mango in boekjaar 2018
Online omzet steeg sneller dan verwacht zo meldt het bedrijf en maakt nu 20 procent van de totale omzet uit. In het financiële boekjaar was de online omzet 445 miljoen euro. Mango had deze mijlpaal, online omzet 20 procent van de totale omzet, pas gepland voor het einde van 2020. Dankzij dit resultaat verwacht het bedrijf nu dat deze omzet in 2019 op 25 procent van het totaal uitkomt en in 2020 zelfs op 30 procent.
Ruiz geeft in het verslag aan dat Mango de digitale transformatie wil versnellen. De afgelopen twee jaar is er al 75 miljoen euro geïnvesteerd in projecten die bij deze strategie aansluiten. Een van die investeringen leidde tot de lancering van een nieuw loyalty programma genaamd ‘Mango likes you’ in Spanje en Frankrijk, aldus het jaarverslag. Mango zette vorig jaar de plannen kracht bij door een digitaal innovatiecentrum te openen in Barcelona.
Beeld: Mango pressroom