LVMH heeft de aanhoudende groei in Europa en de Verenigde Staten te danken aan een omzetstijging van 9 procent naar 8,38 miljard euro in het tweede kwartaal. Ook de blijvende populariteit van Louis Vuitton tassen en sieraden van Bulgari heeft bijgedragen aan het resultaat, aldus het luxeconcern.

Zonder de effecten van koerswisselingen meegerekend, boekte LVMH een omzet van 23 procent in het tweede kwartaal, een reflectie van het effect van de zwakke euro. De organische groei bedroeg 3 procent, vergelijkbaar met het eerste kwartaal.

In het eerste halfjaar steeg de omzet met 19 procent naar 16,7 miljard euro, terwijl de nettowinst met 5 procent steeg naar 1,58 miljard euro. De winst uit doorlopende bedrijfsactiviteiten steeg met 15 procent naar 2,95 miljard euro. In een persverklaring noemde voorzitter en CEO Bernard Arnault de resultaten ‘uitstekend’.

In de Verenigde Staten nam de organische groei in het tweede kwartaal met 14 procent toe, terwijl deze in Europa met 10 procent groeide. De regio Azië-Pacific heeft zich nog niet hersteld. Hier daalde de groei met 5 procent. Japan is de uitzondering, met een organische groei van maar liefst 34 procent.

De mode- en lederwarendivisie herstelde zich flink in het tweede kwartaal met een organische groei van 10 procent, vergeleken met slechts 1 procent groei in het eerste kwartaal. De vraag naar tassen van het merk Louis Vuitton, vooral onder Chinezen, bleef sterk. Alleen kopen Chinese klanten de tassen vaker in het buitenland, omdat deze in thuisland China duurder zijn. LVMH reageerde daarop door de prijzen in Europa met 5 procent te verhogen.

De merken Fendi en Céline deden het in de eerste helft ook heel goed bij Chinese klanten. Alleen Marc Jacobs en Donna Karan leden onder de effecten van de herpositionering van hun collecties. Volgens CFO Jean-Jacques Guiony wachten de groothandelsklanten van Marc Jacobs af hoe de fusie van het Marc by Marc Jacobs label met de Marc Jacobs hoofdlijn zal verlopen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN