LVMH boekt recordomzet in 2016
bezig met laden...
LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton realiseerde in boekjaar 2016 een recordomzet van 37,6 miljard euro, een stijging van 5 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. In het vierde kwartaal steeg de omzet met 9 procent. Het luxeconcern dankte de stijging aan een forse omzet in de Verenigde Staten en Europa en een nieuwe impuls in Azië.
De omzet bedroeg in het vierde kwartaal 11,3 miljard euro, terwijl de vergelijkbare omzet met 8 procent toenam. Dit lag hoger dan de 5,6 procent groei die analisten volgens Reuters hadden verwacht.
Het courante bedrijfsresultaat bedroeg 7,03 miljard euro, een stijging van 6 procent tegenover 2015. Daarmee overtrof het bedrijf de verwachtingen van analisten, die een gemiddeld bedrijfsresultaat van 6,8 miljard euro hadden voorspeld.
De mode- en lederwarendivisie, verantwoordelijk voor het merendeel van de omzet van de groep, zag de organische groei met 4 procent toenemen. In het vierde kwartaal steeg de vergelijkbare omzet met 9 procent, terwijl analisten een groei van 5 procent hadden verwacht.
LVMH boekt omzet van 37,6 miljard euro
Het merk Louis Vuitton beleefde een goed jaar, terwijl Fendi flink groeide en voor het eerst de omzetgrens van 1 miljard euro passeerde. Overige merken als Celine, Loewe, Kenzo en Loro Piana zetten hun groei ook voort.
De parfums- en cosmeticadivisie realiseerde een organische groei van 8 procent, terwijl de divisie horloges en sieraden met 5 procent groeide. Ook de wijn- en drankdivisie noteerde een stijging van 7 procent, dankzij groei in de Verenigde Staten en toegenomen verkoop van Cognac in Azië.
Voorzitter en CEO Bernard Arnault noemde de prestaties ‘uitstekend’, vooral ‘binnen de context van geopolitieke en economische instabiliteit’. En hoewel de resultaten lijken te duiden op een herstel van de luxebranche, blijft Arnault voorzichtig in zijn vooruitzicht voor 2017. “Als alles zo goed gaat, moet men zeer waakzaam zijn,” zei hij tijdens een nieuwsconferentie.
Arnault waarschuwde dat hoewel de eerste helft van 2017 waarschijnlijk ‘vrij gemakkelijk’ zou zijn, hij voorzichtig optimistisch was over de tweede helft van het jaar. Hierbij noemde hij onzekerheid over de gevolgen van Brexit en de nieuwe administratie van President Trump, en lastig te overtreffen vergelijkbare cijfers. Hij noemde geen concrete verwachtingen.
In het kort- Omzetgroei dankzij forse omzetstijging VS en Europa en nieuwe impuls Azië
- Ondanks ‘uitstekend’ resultaat, voorzichtig optimistisch over 2017
Foto: website LVMH.com