De luxe-omzet blijft ook dit jaar groeien. Volgens het “Worldwide Luxury Market” rapport van Altagamma en adviesgroep Bain & Company zal deze sector in 2019 met 8 procent groeien naar 1,26 miljard euro. In 2018 groeide de sector met 5 procent.

China blijft een grote drijver van de groei in 2019, met een stijging van 30 procent. Hierop volgen de rest van Azië en Japan. Slechts in Hongkong is de verkoop van luxeproducten met 2 miljard euro gestegen als gevolg van de politieke onrust van de afgelopen maanden.

Met een groei van 22 procent is e-commerce het hardst groeiende distributiekanaal, vooral in Azië. Millennials en Gen Zers zijn volgens het rapport de voornaamste consumenten en zullen naar verwachting in 2035 een aandeel van 50 procent van de markt hebben.

De ultrarijken, oftewel zeer vermogende particulieren, vertegenwoordigen ongeveer 30 procent van de mondiale markt, met extreme uitgavenpatronen. De middenklasse, vooral die in Azië, draagt ook bij aan de sector, waarbij entry-price en outlet kanalen als gevolg groeien.

De snelst groeiende luxe categorieën zijn schoenen en sieraden, met een groei van 12 procent naar 21 miljard euro per categorie. Schoenen worden vooral gedreven door de verkoop van luxe gympen, voornamelijk in Azië, alsook door samenwerkingen tussen luxemerken en streetwear.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN