• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Longchamp boekt sterke omzetgroei in 2015

Longchamp boekt sterke omzetgroei in 2015

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Het Franse luxemerk Longchamp heeft in het financiële jaar 2015 een omzetgroei van 10 procent gerealiseerd. De omzet van het bedrijf kwam uit op een totaal van 566 miljoen euro.

Longchamp had de groei voor een groot deel te danken aan de sterke verkoopcijfers in China: deze gingen namelijk met maar liefst 30 procent omhoog. In zijn totaliteit was Azië goed voor een omzetgroei van 15 procent. “Maar Europa is ook erg belangrijk geweest, dankzij de invloed van toeristen,” zei Longchamp CEO Jean Cassegrain tegen Women’s Wear Daily (WWD). In dit continent lag de omzet van het bedrijf in boekjaar 2015 13 procent hoger dan in het voorgaande jaar. Ook in de Verenigde Staten (15 procent) en het Midden-Oosten en Afrika (13 procent) realiseerde Longchamp een tweecijferige groei. Enkel in Hong Kong daalde de omzet van het merk, al wilde Cassegrain geen exacte cijfers noemen. Dit gebied stond het afgelopen jaar dan ook regelmatig in het teken van protesten, die mogelijk weerslag hebben gehad op de economie.

De verkoop van handtassen blijkt nog steeds de belangrijkste productcategorie voor het label te zijn, en het bedrijf is dan ook van plan door te gaan met het testen van hogere prijzen. De herfstcollectie die het bedrijf in maart zal presenteren bevat bijvoorbeeld een handtas van 1.500 euro. “We willen de lederwaren uit de collectie benadrukken in plaats van canvas of nylon,” aldus Cassegrain.

In het afgelopen jaar heeft Longchamp verder vijftien nieuwe winkels geopend, waarmee het bedrijf in totaal 299 winkels heeft. Het label vestigde zich in het afgelopen jaar onder andere in Keulen, Wenen en Florence. Voor het komende jaar staan ook ongeveer vijftien winkelopeningen op de agenda in onder andere India, de Verenigde Staten en Monaco. De flagshipstore van het merk in Parijs wordt daarnaast uitgebreid, waarna de oppervlakte van de winkel zal neerkomen op iets meer dan 690 vierkante meter. “Het is een geweldige locatie en is de investering zeker waard. Het is ons thuis. Daarom is het van belang dat we er hier op ons best uitzien,” zei de CEO van het bedrijf.


Longchamp