Kwart van alle Belgische uitgaven worden nu online gedaan, kleding op eerste plek
28 mrt 2025
De online uitgaven van Belgen blijven stijgen, zo blijkt uit het jaarverslag van sectorfederatie Becom. De uitgaven in 2024 stegen met 6,7 procent naar 17,4 miljard euro. In een jaar tijd zijn er 1 miljard aan uitgaven bijgekomen.
In totaal waren 179 miljoen online transacties goed voor de 17,4 miljard euro aan uitgaven. Het aantal transacties ligt 5 procent hoger dan in 2023.
Becom meldt dat voor het eerst een kwart van alle jaarlijkse uitgaven nu online worden gedaan. Gemiddeld wordt er per online uitgave 97 euro besteed. Deze stijging wordt toegeschreven aan de toename van de verkoop van treintickets en speelgoed, maar ook door het online afsluiten van verzekeringen.
Kleding wordt het vaakst online gekocht door de Belg. 32,3 miljoen transacties uit 2024 betreffen namelijk kledingaankopen. Het is echter niet hetgeen waar het meeste geld aan uit wordt gegeven online, dan staat kleding op de derde plek met 1,7 miljard euro totaal. Aan reispakketten en vliegtickets wordt het meeste uitgegeven.
“Belgen voelen zich steeds meer vertrouwd om online te shoppen. Ze geven dan ook steeds meer uit wanneer ze dit doen. Die toename is niet alleen toe te schrijven aan de inflatie, die het afgelopen jaar 4,3 procent bedroeg. De cijfers bevestigen dat e-commerce zich steeds dieper verankert in het koopgedrag van de Belgische consument. Online shoppen blijft groeien in ons land, zowel lokaal als op marktplaatsen waaronder wellicht ook Chinese platformen”, aldus Greet Dekocker, managing director van Becom in het bericht.