• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Kering ziet operationele winst met 5 procent dalen in 2014

Kering ziet operationele winst met 5 procent dalen in 2014

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De operationele winst van Kering daalde dit jaar 5 procent. Volgens het bedrijf zijn de jaarresultaten beïnvloed voor de matige prestaties bij luxemerk Gucci en de grote financiële inspanningen bij sportmerk Puma. Dat heeft het bedrijf laten weten bij de publicatie van de jaarcijfers.

Kering, waar ook merken als Bottega Veneta, Boucheron en Volcom onder vallen, boekte een bedrijfsresultaat van 1,66 miljard euro in 2014. Kering rapporteerde een operationele winst van 1,66 miljard euro, een daling van 5 procent ten opzichte van 1,75 miljard euro in 2013. De nettowinst uit gewone bedrijfsvoering daalde met 4,4 procent tot 1,2 miljard. De omzet steeg met 4 procent tot 10,04 miljard euro, dankzij de sterke groei van luxemerken Yves Saint Laurent en Bottega Veneta. De merken bleven op koers dit jaar; Bottega Veneta’s omzet steeg met 11 procent, en de omzet van Yves Saint Laurent steeg met 27 procent. Bij Yves Saint Laurent is de omzet in de afgelopen drie jaar verdubbeld, zegt Kering. "De prestaties van Yves Saint Laurent getuigen van een hernieuwde aantrekkingskracht van het merk en zijn een belangrijke bijdrage aan de groeiresultaten van de groep," aldus het bedrijf.

Kering CEO François-Henri Pinault laat in een verklaring weten: "Ik heb alle vertrouwen in het vermogen van de groep om een duurzame, winstgevende groei te realiseren waarbij de focus ligt op de kortere termijn, op kasstroomgeneratie van onze merken."

Door Gucci loopt winst met 1 miljard euro terug

In het afgelopen jaar waren veel ogen gericht op het slecht draaiende Gucci, dat goed is voor 79 procent van de omzet. Vorig jaar kondigden CEO Marco Bizarri en hoofdontwerpster Frida Giannini hun vertrek aan. Inmiddels heeft Alessandro Michel de rol van creatief directeur op zich genomen. Mede als gevolg van deze ontwikkelingen rapporteert Kering een winstdaling van bijna 7 procent tot een omzet van 3,5 miljard euro, wat neerkomt op een daling van 1 miljard euro. De omzet van Gucci is zo goed als tot stilstand gekomen, wat te wijten is aan de consumenten (met name in China) die niet langer interesse hebben in de met handtekening-logo versierde handtassen, stelt Kering. De klant van nu wil subtielere fashion statements. Lederwaren zijn goed voor twee derde van omzet van Gucci. Het merk voert nu een discretere branding op haar producten door; inmiddels heeft 60 procent van de items geen logo meer.

In het afgelopen jaar heeft Kering geprobeerd zich te transformeren, met een focus op kleding en accessoires. In 2013 veranderde Kering zijn naam van PPR (Pinault-Printemps-Redoute) om haar activiteiten te concentreren rond de twee belangrijkste merken: luxemerk Gucci en het Duitse sportmerk Puma. PPR had 27 procent belang in Puma in 2007, maar bezit inmiddels 86 procent van het bedrijf.

Nieuwe koers bij Puma werpt vruchten af

De omzet van de lifestyle en sportkledingmerken van Kering steeg 3,5 procent in 2014, tot 3,2 miljard euro. Dat komt neer op een derde van de groepsomzet. Onder leiding van Puma’s CEO Bjørn Gulden heeft het sportmerk haar wereldwijde retailnetwerk geherstructureerd, haar assortiment herzien en gezocht naar een nieuwe ‘buzz’ van het merk, om te kunnen concurreren met Nike en Adidas. In een poging om Puma's populaire status van weleer te doen herleven, vroeg Kering popster Rihanna als creatief directeur en ambassadeur van het merk.

Bij de onlangs gepresenteerde jaarcijfers van Puma blijkt dat de nieuwe strategieën hun vruchten afwerpen. De verkoop van Puma steeg met 3,5 procent tot 3 miljard in 2014. De operationele winst daalde wel met 33 procent tot 128 miljoen euro, als gevolg van de nieuwe koers en marketingkosten. Ook werd de focus verlegd op de ‘vrouwelijke klant’. De concurrentiestrijd begint ook terug te keren; vorig jaar verving Puma Nike als sponsor voor het Premier Football Team van Arsenal.

CEO Pinault liet bij de publicatie van de jaarcijfers eveneens weten dat schoenenmerk Sergio Rossi onder strategisch toezicht staat en eventueel verkocht zou kunnen worden. Er zijn geen banken betrokken bij de mogelijke verkoop, maar volgens Kering’s managing director Jean-François Palus zou de deal ook zonder bank gesloten kunnen worden.

Gucci
Kering
Puma