INretail: schoenenbranche plust 2,6 procent in 2018, omzet kledingbranche blijft gelijk

De omzetgroei in de kleding- en schoenenbranche was in 2018 online te vinden, zo blijkt uit de cijfers van INretail. Over het algemeen bleef de omzet in de kledingbranche nagenoeg gelijk met een stijging van 0,1 procent. De schoenenbranche plust 2,6 procent afgelopen jaar. Bij de fysieke winkels waren zowel bij de kleding- als schoenenretailer daling te zien.

Online zijn het positieve geluiden voor de twee branches; 14,6 meer omzet voor de kledingbranche en 14,5 procent groei voor de schoenenbranche. Voor de winkelstraten klinkt er een minder positief geluid, een daling van 4,6 procent voor kledingretailers en 3,9 procent minder omzet voor schoenenretailers.

Vorig jaar werd afgesloten met een stijging van 3,8 procent in de schoenenbranche en 2,2 procent in de modebranche. Ook deze stijging is te danken aan de online kanalen die dankzij het Black Friday en Cyber Monday effect de hoogste omzet behaalde in november. Offline daalde de omzet in de mode- en schoenenbranche gezamenlijk met 4,3 procent.

Eerder sprak INretail al de verwachting uit dat de omzet in de modebranche nagenoeg gelijk blijkt in 2019 en dat de schoenenbranche een kleine daling zal hebben. Diverse kostenstijgingen in 2019 zullen naar verwachting effect hebben op het consumentenvertrouwen, dat in januari het niveau van 1 bereikte terwijl in 2017 het constant schommelde tussen de 23 en 27, en de koopbereidheid. Daarbij speelt het mee dat consumenten steeds bewuster een uitgave doen.

Beeld: pexels

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN