Inditex, moederbedrijf Zara, verklaart het geheim van hun succes

Modegroep Inditex heeft tijdens zijn jaarlijkse algemene vergadering, afgelopen dinsdag op het hoofdkantoor in Arteixo, Spanje, het geheim van het succes van het afgelopen jaar verklaard en de verdere groeistrategie aangekondigd. ‘Integratie’ is het sleutelwoord, zo maakt Inditex bekend in het persbericht van de bijeenkomst. Daarmee doelt Pablo Isla, CEO van de modegroep, op het samenvoegen van online en offline en de voordelen die het bedrijf haalt uit de combinatie van de twee verkoopkanalen.

Inditex schrijft in het persbericht de afgelopen vijf jaar 1,5 miljard euro te hebben geïnvesteerd in technische modernisering en het verbeteren van de logistiek. Dit heeft geleid tot een verbeterde omnichannel strategie en maakte de introductie van de Same Day Delivery-service mogelijk in de metropolen Madrid, Londen, Parijs, Istanbul, Shanghai, Taipei en Sydney en zogenaamde ‘Next Day Delivery’s’ in de landen Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannië, China, Polen en Zuid-Korea.

Inditex: het geïntegreerde retailmodel zorgt voor aanhoudende groei

Aan het einde van het boekjaar 2017 had de Spaanse modegigant 7475 winkels in 96 landen. Alle bestaande winkels werden gemoderniseerd en ‘technologisch opgewaardeerd’ en de Zara-filialen werden uitgerust met RFID-techniek (spiegels herkennen door middel van de RFID-techniek welk kledingstuk een klant vast heeft). Op dit moment worden alle winkels van de labels Massimo Dutti en Uterqüe op dezelfde manier geconverteerd. De overige merken volgen in 2020, zo wordt in het persbericht aangekondigd.

In 2017 werd het aantal Inditex-winkels met 7,4 procent uitgebreid. Zeven nieuwe winkels werden geopend Wit-Rusland. Zara.com, het grootste online platform van de groep, werd gelanceerd in India, Thailand, Maleisië, Vietnam en Singapore. In 2018 werden daar de landen Australië en Nieuw-Zeeland aan toegevoegd. "Alle merken van Inditex profiteren van de robuuste geïntegreerde winkel in combinatie met een online platform. In 2017 was de online verkoop goed voor 12 procent van de 47 markten waarin e-commerce platforms beschikbaar zijn”, kondigde Isla volgens het persbericht aan tijdens de ledenvergadering.

De online omzet van Inditex steeg vorig jaar met 41 procent

Isla benadrukte tijdens de bijeenkomst dat de nieuwe geïntegreerde winkels en het nieuwe online-model van Inditex ‘een duurzame groei mogelijk heeft gemaakt’. Het bedrijf rapporteerde in 2017 een omzet van 25,34 miljard euro en een winst van 3,37 miljard euro. In alle regio’s werd groei bewerkstelligd. Vorig jaar groeide de e-commerce omzet met 41 procent. De 47 landen waar Inditex zijn eigen online winkels heeft, zijn samen goed voor 12 procent van de totale omzet van het modebedrijf.

Beweeg over de grafiek/ de kaart om meer te weten te komen.

Volgens het persbericht ligt het bedrijf op schema qua groei en verhoogt het zijn dividend met 10 procent.

Foto: Inditex