(advertentie)
(advertentie)
In de nasleep van de Brexit: teleurstellende maanden voor de moderetail

FashionUnited Business Intelligence houdt zich bezig met het analyseren van alle ontwikkelingen van de retailsector op het vlak van textiel, kleding en accessoires in Europa, en het ziet ernaar uit dat het - na de twaalf roerige maanden die 2016 bracht - nog wel even onrustig zal blijven. Retailers in Groot-Brittannië, Frankrijk en België hebben de zwaarste klappen gekregen, terwijl het er voor hun Spaanse collega’s juist iets beter uitziet.

Met behulp van data die onlangs door Eurostat werd gepubliceerd, heeft FashionUnited de ontwikkelingen in de retail van textiel, kleding, schoenen en lederwaren in gespecialiseerde winkels in verschillende Europese landen vergeleken met die van 2015.

Terroristische aanslagen in België en Frankrijk hebben grote gevolgen voor de uitgaven van welgestelde toeristen

Gedurende het jaar 2016, hebben terroristische aanslagen in Frankrijk en België, de Brexit in Groot-Brittannië en groeiende werkloosheidcijfers in Frankrijk, Griekenland en Italië duidelijk hun stempel gedrukt op de situatie van mode- en kledingretailers in Europa. Al deze factoren, gecombineerd met het zogenaamde ‘Amazon effect’ (de toenemende aantrekkingskracht van het internet, dankzij de hogere snelheid, meer gemak en betere aanbiedingen), hebben ervoor gezorgd dat de marges van retailers sterk zijn gedaald.

Met name België kreeg het zwaar te verduren: de verkoopcijfers van de retail daalden hier met 3,2 procent. Op de tweede plek staat Frankrijk (-2,7 procent), gevolgd door Groot-Brittannië, dat de cijfers met 2 procent zag teruglopen. Het gezamenlijke resultaat (0,7 procent) was weliswaar licht positief, maar uiteindelijk niet groot genoeg om te compenseren voor de verliezen in verschillende Europese landen.

Voor Spanje, Italië en Nederland zag de afgelopen tijd er gelukkig een stuk zonniger uit. Deze landen eindigden het jaar met groeicijfers van respectievelijk 1,5, 0,8 en 0,7 procent.

Belangrijk om op te merken, is verder dat de terroristische aanslagen in Brussel, Parijs, Rouen en Nice hebben geleid tot een flinke tegenvaller van de inkomsten die zijn gegenereerd door welgestelde toeristen, wat weer heeft bijgedragen aan de neerwaartse trend van de retailcijfers in de industrie.

De grafiek laat de ontwikkelingen van de retail in textiel, kleding, schoenen en lederwaren in gespecialiseerde winkels in Europa per maand zien, over het financiële jaar 2016. Bron: Eurostat.

Effecten van de Brexit doen marges van Europese moderetailers de strop om

Zoals analisten bij de Fung Group zeiden, “was er zowel in Europa als in Groot-Brittannië, zelfs voor het Brexit-referendum, sprake van een uitdagend marktklimaat, waar teruglopende verkoopcijfers van kleding en deflatie van kledingprijzen het bewijs voor leverden.”

En helaas lijkt het erop dat de negatieve gevolgen van de genoemde gebeurtenissen ook in de nabije toekomst nog voelbaar zullen zijn. “Naar verwachting zet deze trend door, en zal de Europese kledingmarkt ondermaats blijven presteren. Ook consumentenuitgaven zullen achterblijven - allemaal als gevolg van de post-vote onzekerheid. Niet geheel onbegrijpelijk zijn consumenten tijdens tijden van economische spanningen geneigd meer te sparen dan uit te geven,” stelt de Fung Group in een recent rapport over de effecten van de Brexit op de Europese moderetail.

Daarnaast zullen Europese retailers, die hun kosten in euro’s uitdrukken, ook last ervaren van de wisselkoerseffecten waar zij mee te maken krijgen bij het importeren van grondstoffen en andere producten uit Azië, waar alle kosten in dollars worden uitgedrukt. Het gevolg? Grotere verliezen, als gevolg van druk op de brutomarges.

In de onderstaande kaart kan de maandelijkse ontwikkeling van de verkoopcijfers van kleding en andere mode-items per land voor het hele jaar 2016 worden bekeken:

Data afkomstig van Eurostat

Polen: een rijzende ster in een grijze lucht

In een markt die door iedereen als onzeker wordt bestempeld, lijkt Polen zich binnen de Europese retail te hebben ontpopt tot een veilige haven. Het Oost-Europese land laat namelijk een positieve vooruitgang van maar liefst 21,7 procent zien. Het is een interessante ontwikkeling van een land dat al sinds haar intrede in de EU in 2004 duidelijke ambities had om ‘’de oude garde’’ in te halen. Het land heeft een duurzame economische groei doorgemaakt, en Poolse burgers zagen hun levensstandaard tegelijkertijd flink verbeteren. Vorig jaar groeide de Poolse economie met 2,8 procent, en voor 2017 wordt een groei van 3,2 procent verwacht.

Verder bewijs dat investeren in Polen op dit moment zo’n gek idee nog niet is, wordt geleverd door de World Bank die pas de ’Ease of Doing Business 2017’ lijst opstelde. In de lijst, die 190 landen bevat, neemt Polen dit jaar de 24e plaats in beslag: één positie hoger dan een jaar eerder.

Voorspeld wordt dat de Polen deze stijgende lijn zullen blijven voortzetten. Het zal uiteindelijk weliswaar wat langzamer gaan, maar de groei zal stabiel zijn. Uit economische modellen van Trading Economics en verwachtingen van analisten blijkt dat de year on year (YoY) retailcijfers in Polen aan het eind van dit kwartaal naar verwachting met 1,10 procent zullen zijn gegroeid. Over twaalf maanden, zal de YoY groei waarschijnlijk neerkomen op 2,50.

Infographics door FashionUnited

Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans