• Home
  • Nieuws
  • Business
  • IC Group boekt lichte omzetstijging in FY2015-16

IC Group boekt lichte omzetstijging in FY2015-16

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Deense IC Group, moederbedrijf van de merken Peak Performance, Tiger of Sweden en By Malene Birger, realiseerde in boekjaar 2015-16 een geconsolideerde omzet van 2,67 miljard Deense kronen (358 miljoen euro), een stijging van 1 procent (+1,9 procent in lokale valuta) ten opzichte van vorig jaar.

Ondanks een goed begin van het boekjaar bleek de tweede helft teleurstellend, aldus de groep. Verkeer naar de winkels liep als gevolg van tegenvallende marktomstandigheden terug, met name in de grootste Scandinavische markten - Zweden, Denemarken en Noorwegen - en leidde dus tot minder omzet in zowel de retail als de groothandel. Ook zorgden een aantal zwakke voorjaarscollecties voor minder omzet, meldde het bedrijf.

De operationele winst bedroeg 243 miljoen Deense kronen (32,6 miljoen euro), tegenover een operationele winst van 207 miljoen Deense kronen vorig jaar. Dit correspondeerde met een EBIT marge van 9,1 procent, vergeleken met 7,8 procent een jaar geleden. Beide resultaten vielen echter lager uit dan verwacht.

Nadruk op Premium segment

Hoewel IC Group naast Peak Performance, Tiger of Sweden en By Malene Birger ook het fast fashion merk Saint Tropez en hoogwaardig merk Designers Remix voert, ligt bij de groeistrategie de nadruk op de drie hoofdmerken in het Premium segment.

Tiger of Sweden is qua omzet het grootse van de drie topmerken. In het vierde kwartaal boekte het merk een omzetdaling van 6,1 procent naar 217 miljoen Deense kronen (29,2 miljoen euro) als gevolg van het negatieve effect van een verandering in leveringen.

Daarentegen zag Peak Performance de omzet in dezelfde periode met ruim 34 procent stijgen naar 110 miljoen Deense kronen, terwijl deze bij By Malene Birger met 6,7 procent toenam naar 80 miljoen Deense kronen. De overige twee merken realiseerden samen een omzet van 101 miljoen Deense kronen, gelijk aan vorig jaar.

De groep volgt een ‘agressieve’ groeistrategie. Het afgelopen boekjaar opende het meer winkels dan in voorgaande jaren. Er werden 23 winkels en verkooppunten geopend, en een begin is gemaakt aan de uitbreiding van het eigen retailnetwerk.

IC Group concentreert zich nu op de verhoogde controle van de distributie, voornamelijk door het eigen aandeel van de distributie te versterken - zowel in de fysieke winkels als via e-commerce.

Ondanks de tegenvallende cijfers is de groep optimistisch over het nieuwe boekjaar. Het bedrijf is van plan dit jaar zo’n 10 tot 15 winkels te openen en verwacht dat deze nieuwe filialen een positieve bijdrage zullen leveren aan de omzet. IC Group rekent op een omzetgroei van minimaal 5 procent, en een EBIT marge van ongeveer 9 procent.

foto:Peakperformance.com
IC Group