• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Hoe je professionele online aanwezigheid bouwt - Wat is het en wat is een goede manier?

Hoe je professionele online aanwezigheid bouwt - Wat is het en wat is een goede manier?

Door Hannah Rafter

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het idee van jezelf presenteren als merk is niet nieuw, het is een concept dat al een tijd zichtbaar is in de zakenwereld en binnen het ondernemerschap. Maar de afgelopen jaren is ook een breder publiek potentieel gaan zien in het concept van een persoonlijk merk, en is het een populair gespreksonderwerp geworden onder jonge professionals en studenten. Maar waarom?

Wat is het en wat is een goede manier om het te doen?

Het bezitten van een openbaar, persoonlijk merk is in wezen gelijk aan een professionele online aanwezigheid die vertegenwoordigt wat je doet en wat je de wereld kunt bieden. Dit kan een presentatie van je vaardigheden of talenten zijn, of gewoon een verslag van wie je bent, zoals een online CV. Beiden zijn belangrijk als je gezien en gehoord wilt worden. Niet alleen in je eigen vakgebied, maar ook gericht op andere professionals die mogelijk in je zijn geïnteresseerd. Een veelvoorkomende misvatting is dat je diensten moet verkopen of iets moet aanbieden om een persoonlijk merk te hebben, maar dat is niet het geval. Eenvoudig gezegd: jij bent het merk.

Velen zijn zich er momenteel meer dan ooit van bewust dat een persoonlijke online aanwezigheid een carrière kan beïnvloeden, en ze hebben gelijk. Toekomstige en zelfs huidige werkgevers gebruiken sociale mediaplatforms om kandidaten te ontdekken. Dat maakt het ontwikkelen van een professioneel, persoonlijk merk een cruciaal onderdeel van je algehele sociale mediaprofiel.

Welke tools moet je gebruiken om je persoonlijk merk te ontwikkelen?

Er zijn veel gratis tools beschikbaar die ervoor zorgen dat je Google-zoeklijst indrukwekkend is en volledig representatief voor wie je bent en hoe je gezien wilt worden:

Tools

  • •The Dots.

  • Het Amerikaanse The Dots is een perfect voorbeeld van het weergeven van je ervaringen en prestaties in een online ruimte. Met The Dots kun je ‘projecten’ uploaden, waarmee je niet alleen credits voor je eigen werk kunt weergeven, maar ook voor andere teamleden. The Dots heeft vermeldt dat grote bedrijven naar Dots-profielen kijken om toekomstige werknemers in te huren. Een dergelijke portfolio-website als The Dots, of van een ander bedrijf, helpt je prestaties te tonen.

    • Online website.
    Steeds meer mensen maken hun eigen website. Dit kan iets eenvoudigs zijn, zoals hannahrafter.com. Waar moet je aan denken? Nouja, je zou meer details over je CV kunnen geven, met een beschrijving van verdere prestaties en projecten waaraan je hebt gewerkt. Misschien wil je het wat persoonlijker maken door je interesses en hobby’s buiten het werk te vermelden. Je kunt ook een contact me-pagina creëren waar je kunt delen welke werkveldinteresses je hebt, de omstandigheden waarin je gecontacteerd wilt worden en voor welke kansen je open zou staan.

    strong>• Instagram.
    Instagram is wellicht het moeilijkst te begrijpen wat navigeren en delen betreft. Mensen hebben vaak ‘werk Instagram-accounts’ om hun creatieve of visuele vaardigheden op te delen. Het gebruik van Instagram om je persoonlijk, professioneel merk te bouwen is een andere manier om voorop te lopen.

Dit zijn slechts enkele manieren om een sterk, 360-graden professioneel merk te bouwen. Als er een platform bestaat dat je helpt om jezelf en je prestaties te laten zien, waarom zou je er dan geen gebruik van maken? Het opzetten van een profiel op sites zoals hierboven genoemd duurt gemiddeld slechts 20 minuten. Dat is 20 minuten van je tijd waarmee je gezien, gehoord en mogelijk ingehuurd kan worden. Ongeacht leeftijd, vakgebied of functie; we kunnen allemaal onze professionele online aanwezigheid verbeteren!

Door gastredacteur Hannah Rafter, oprichter en hoofdredacteur van The Intern 247, een website die zich toelegt op het geven van echte inzichten in de modewereld. @theintern247, theintern247.com. Er volgen nog drie artikelen van de auteur, elke woensdag verschijnt een nieuwe publicatie?. Zeker weten dat u deze niet mist? Meldt u hier aan voor de FashionUnited nieuwsbrief!

Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Pexels

personal brand
persoonlijk merk
Workinfashion