Hoe inkopers FW26 bestellen: Brandstof
Brandstof Fashion in Amersfoort begon als herenzaak in 2018, met het doel om de Nederlandse man bij de mode te houden. Inmiddels is de zaak uitgebreid met een volwaardige damesafdeling. FashionUnited sprak oprichter en directeur Jurriën Jansen over het introduceren van nieuwe stijlen aan de Nederlandse man en het balanceren tussen vernieuwing en een herkenbare retail-identiteit.
Kun je ons kort iets vertellen over de geschiedenis van de winkel?
“Brandstof is acht jaar geleden begonnen als een van de eerste duurzame kledingwinkels in Amersfoort. We startten met 85 vierkante meter aan de Leusderweg, de poort naar het centrum vanaf de snelweg (A28). Ik wilde het anders doen dan het aanbod in de stad.
Tijdens corona zijn we enorm gegroeid door op personalisering in te zetten: we kwamen bestellingen per fiets bezorgen en mensen konden op afspraak komen shoppen. Daardoor hebben we veel fans vergaard. Vanuit die groei kwam ook de vraag om damesmode. Toen er een ruimte van 200 vierkante meter vrijkwam, hebben we samen met onze klanten via crowdfunding vijftigduizend euro opgehaald om die stap te kunnen zetten.”
De tekst gaat door onder de afbeelding
Jullie zijn later ook damescollecties gaan voeren. Hoe zorg je dat beide afdelingen dezelfde identiteit behouden?
“De basisstrategie was om te beginnen bij onze duurzame herenmerken die ook damescollecties hebben in lijn met ons DNA: geen snelle trends en de focus op spullen die lang meegaan. We begonnen met merken als KnowledgeCotton Apparel, Barbour, Kings of Indigo, Nudie Jeans. Dat gaf vertrouwen.
Daarna zijn we gaan zoeken naar merken die iets vrouwelijker zijn qua pasvorm om het concept rond te maken. Het liefst namen die nog niet te veel in de stad liggen: de winkel moet uniek zijn.”
Hoe verdelen jullie de voorinkoop en bijkoop gedurende het seizoen?
“Bij de heren kopen we nichemerken laag in om het divers te houden. Ik wil niet meer wat we in het begin kregen: dat twee buurmannen dezelfde jas van ons dragen. Dan verlies je klanten.
Een goede B2B is voor ons doorslaggevend. Scandinavische merken hebben dat goed op orde. Bij Franse, Spaanse en Italiaanse merken heb je meer gedoe en bestellen we minder bij.
Bij de dames zijn we nog aan het ontdekken. In het begin hebben we breed ingekocht om te onderzoeken wat werkt. Daardoor hebben we vooral geleerd dat er heel veel troep op de markt is, vooral veel kleding van plastic en polyester. Bij de herencollecties is dat een stuk minder. Damesmerken doen ook meer aan drops; dat vind ik ingewikkeld. In mei inkopen voor november werkt voor mij niet.”
Hoe is de mix tussen nieuwe en vaste merken?
“Er zijn drie pijlers waar we al zeven jaar op bouwen: Barbour, Profuomo en Knowledge Cotton Apparel. Daar komt de klant altijd voor terug en als ik daarmee stop, raakt de man de weg kwijt. Daaromheen spelen we met andere merken. Sommige blijven, andere verdwijnen na twee of drie seizoenen weer. Dat hoort erbij.
Dit jaar zijn bijvoorbeeld Filson en Baracuta nieuw, en die moeten zich nog bewijzen. Meestal zijn dat merken die erbovenop liggen, zoals zo’n Baracuta die al samenwerkte met onze bestseller Barbour. Dito voor de sneakers van Flower Mountain. Zulke joint ventures zijn leuk om toe te lichten aan klanten en dat maakt ze voor de zaak interessant. ”
De tekst gaat door onder de afbeelding
Hoe zoek je verder de vernieuwing op?
“Naast nieuwe merken kijken we ook naar vernieuwing in product. De afgelopen twee jaar ben ik naar ISPO in München geweest om met nieuwe ogen naar de herenmode te kijken. Je ziet daar dat het stijve colbert steeds minder wordt. Daarvoor in de plaats komen functionele, comfortabele producten.
Mannen gaan weer vaker op wintersport of wandelen in het bos om de hond uit te laten. Wat dus goed loopt zijn kledingstukken die ze kunnen opdragen. Merinotruien bijvoorbeeld. Ik heb een trui liggen - ook in mijn eigen kast - die we al zeven jaar met succes verkopen. Je hoeft hem nauwelijks te wassen en hij blijft mooi. Dat soort producten passen ook bij ons.
Bij dames zie ik een snellere doorstroom: er komt veel nieuws binnen, maar het is ook weer sneller uit de collectie. Dat verschil tussen mannen en vrouwen is groot.”
Waar haal je je inspiratie vandaan?
“Dat is een continu proces. Social media speelt een rol, maar luisteren naar de klant vind ik het belangrijkst. Die vertelt je precies wat werkt en wat niet. Daarnaast ga ik naar beurzen en kijk ik naar wat andere steden doen. Winkels die meer durven inspireren mij.”
Volgen jullie trends? En hoe blijf je dan authentiek?
“Dat hangt ervan af of ik ‘m goed vind. De travel pants vind ik bijvoorbeeld niet duurzaam. Ook als iedereen elkaar na begint te doen, loop ik meestal weg. Dat geldt ook voor concepten zoals Black Friday. De wijdere mannenbroek vind ik dan leuker, juist omdat er niet heel veel mannen zijn die hem aandoen. Als ik de winkel ermee vol leg, lukt het meestal wel. Mannen met lef, die komen bij ons. Als anderen het niet durven, doe ik het juist wel.”
OF LOG IN MET