Herstructeringsspecialist Vidrea Duitsland: ‘Grote herstructurering, nieuw concept en investeerder nodig’

Vidrea, het moederbedrijf van Miller & Monroe, heeft in Duitsland een fundamentele herstructurering nodig of een nieuw concept, zo meldt de aangestelde herstructureringsspecialist Jochen Sedlitz in een persbericht in handen van FashionUnited. Voor de herstructurering of de ontwikkeling van een nieuw concept is een investeerder nodig, aldus het bericht.

Update donderdagochtend 18 april, 9:00 uur: Lex Hes, CEO van Vidrea reageert schriftelijk op het persbericht van herstructureringsspecialist Jochen Sedlitz."Er heeft geen enkele onderhandeling plaats gevonden met verhuurders omdat de bewindvoerder welke door Gordon Brothers is aangesteld en welk bedrijf de oorzaak is van al deze problemen, ons in een positie gedwongen heeft dat de Gordon Brothers de uitverkoop doet. Om deze reden hebben wij pas gesteld pas na 31 mei 2019 met de verhuurders gaan onderhandelen."

Vidrea Deutschland GmbH vroeg op 1 maart uitstel van betaling bij de rechtbank. Als gevolg hiervan is deze week surseance verleend aan Vidrea Retail BV in Nederland, zei het bedrijf in een persbericht waarin de uitstel van betaling Vidrea Retail BV werd aangekondigd. In het persbericht van de herstructeringsspecialist Vidrea Duitsland wordt gemeld dat volgens de audits en bevindingen van Sedlitz er geen sprake is de continuering van de Miller & Monroe-winkels in Duitsland op de lange termijn. “Het overgrote deel van verhuurders van de panden zijn niet bereid mee te doen aan een oplossing met de Nederlandse Victory & dreams groep waar Vidrea Deutschland toe behoort en die de rechten heeft voor het Miller & Monroe merk.” Vidrea heeft in Duitsland 160 Miller & Monroe-winkels. “De afgelopen maanden heeft het bedrijf (Vidrea) de verliezen zien oplopen waardoor een voortzetting op de lange termijn niet mogelijk is zonder een fundamentele herstructurering of een nieuw concept,” aldus Sedlitz.

Verhuurders panden Duitse Miller & Monroe-winkels willen niet verder met het concept

In het bericht is te lezen dat de winkels die nog voorraad hebben open blijven tot en met 31 mei 2019. Daar wordt een uitverkoop gestart en na afloop worden deze winkels gesloten wanneer er geen overnamekandidaat gevonden wordt. Tot en met mei voert Sedlitz onderhandelingen met bedrijven die de panden over willen nemen en de winkels per 1 juni verder willen zetten met een eigen concept. De medewerkers in de winkels krijgen een aanbod om een baan aan te nemen met de nieuwe eigenaar van de winkels. De overdracht van de winkels naar een nieuwe eigenaar is afhankelijk van de medewerking van de verhuurders, die op dit moment niet willen onderhandelen met het Nederlandse moederbedrijf vanwege huurachterstanden.

De herstructureringsspecialist geeft aan dat de optie van de overdracht van de winkels een positieve is, ‘ook al is het jammer dat een grote oplossing onder het Miller & Monroe merk niet mogelijk is door meerdere redenen’. Het behoud van een groot aantal banen is volgens Sedlitz nog steeds mogelijk. CEO van Vidrea Lex Hes gaf in een interview met FashionUnited in maart aan dat zeker veertig tot zestig winkels in Duitsland zouden sluiten. Sedlitz geeft aan dat hij op dit moment in gesprek is met een partij die de winkels over wil nemen, maar benadrukt dat de verhuurders eerst moeten toestemmen met de overdracht.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN