• Home
  • Nieuws
  • Business
  • H&M ziet winst dalen in Q2

H&M ziet winst dalen in Q2

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In het tweede kwartaal zag H&M de winst voor belastingen teruglopen met 17 procent tot 7 miljard Zweedse kroon (751 miljoen euro). De omzet steeg in lokale valuta met 5 procent en met wisselkoerscorrecties 2 procent en bedroeg 54 miljard Zweedse kroon (5,8 miljard euro). Dat is de zwakste groei in 3 jaar tijd.

De omzet zonder btw bedroeg in het tweede kwartaal 46 miljard Zweedse kroon. De brutowinst bedroeg 26 miljard Zweedse kroon, wat overeenkomt met een brutomarge van 57,6 procent. De tegenvallende winstcijfers verklaarde H&M door de hogere inkoopkosten als gevolg van de sterke Amerikaanse dollar en door de toegenomen afwaarderingen.

“De omzetstijging in maart en april was aanzienlijk lager dan ons plan. Deze twee maanden werden negatief beïnvloed door hetkoude lenteweer in veel van onze markten,” reageert CEO Karl-Johan Persson. Hij wijst op de resultaten in mei die veel beter waren.

In de eerste zes maanden rapporteerde de H&M Group een omzetstijging van 7 procent (inclusief btw). In lokale valuta steeg de omzet met 5 procent tot bijna 105 miljard Zweedse kroon. Zonder btw steeg de omzet tot 90,5 miljard Zweedse kroon. De winst na financiële posten bedroeg 10 miljard Zweedse kroon.

Persson: “Het is een uitdagend half jaar voor de moderetail geweest, maar we hebben veel vertrouwen in de toekomst en blijven ons aanbod verder ontwikkelen binnen al onze merken.”

H&M laat weten zeer tevreden te zijn met de ontwikkeling van e-commerce. In het tweede kwartaal zijn er webwinkels geopend in 9 landen: Slovenië, Kroatië, Estland, Letland, Litouwen, Luxemburg, Ierland, Japan en Griekenland. De opening van webwinkels in Canada en Zuid-Korea staat gepland voor het najaar 2016.

In 2016 zullen er 11 webwinkels aan het online winkelbestand worden toegevoegd, waarmee het totaal aantal webwinkels op 34 uitkomt. De snelle uitbreiding zal nog zeker tot en met 2017 doorgaan. De H&M Group is van plan om in boekjaar 2015/2016 425 nieuwe winkels te openen (netto). Een van de nieuwe markten in 2016 is Puerto Rico, die in juni betreden werd. In het najaar strijkt H&M neer in Nieuw-Zeeland en Cyprus. In 2017 worden er winkels geopend in vijf nieuwe landen, waaronder Colombia.

Momenteel heeft de Zweedse keten meer dan 4.000 winkels in 62 landen.

Beeld: H&M

H&M