• Home
  • Nieuws
  • Business
  • H&M ziet omzet met 22 procent stijgen in eerste negen maanden

H&M ziet omzet met 22 procent stijgen in eerste negen maanden

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In de eerste negen maanden van dit jaar, van 1 december 2014 tot en met 31 augustus 2015, is de omzet van H&M met 22 procent (exclusief btw) gestegen tot 132 miljard Zweedse kroon (14 miljard euro). Met wisselkoerscorrecties kwam de omzetstijging uit op 12 procent.

CEO Karl-Johan Persson laat weten: “In dit jaar is onze omzet inclusief btw meer dan 20 procent gestegen - een erkenning dat onze collecties wereldwijd goed worden gewaardeerd. Onze andere merken doen het goed en blijven meer en meer klanten bereiken. COS heeft nu bijvoorbeeld zo’n 130 winkels op 27 markten, Monki heeft meer dan 90 winkels op 13 markten, & Other Stories heeft 25 winkels op 10 markten en Weekday heeft 20 winkels op 5 markten.”

De winst na financiële posten steeg in het derde kwartaal met 11 procent. De winst na belastingen kwam uit op 15.372 miljoen Zweedse kroon (1,6 miljard euro), wat neer komt op een stijging van 12 procent en 1,10 dollar per aandeel.

Voor het derde kwartaal (1 juni 2015 tot en met 31 augustus 2015) steeg de omzet van de H&M Group met 19 procent, exclusief btw. In lokale valuta kwam de omzetstijging uit op 11 procent. De brutowinst steeg met 14 procent, wat overeenkomt met een brutomarge van 55,9 procent. De winst na financiële posten was op hetzelfde niveau als vorig jaar en bedroeg 6,9 miljard Zweedse kroon (736 miljoen euro). De winst na belastingen bedroeg 5,3 miljard Zweedse kroon (563 miljoen euro), wat overeenkomt met 3,21 Zweedse kroon per aandeel.

De omzet inclusief btw steeg tussen 1 september en 22 september 2015 met 12 procent in lokale valuta ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De eerste H&M-winkels in Macau werden goed ontvangen in het afgelopen kwartaal. De expansie gaat hard; er worden in 2015 maar liefst 400 nieuwe winkels geopend. In oktober worden de markten in India en Zuid-Afrika betreden door H&M. In 2015 zijn er tot nu toe 8 nieuwe webwinkels geopend, die allemaal goed ontvangen zijn. Komend najaar zullen er ook online winkels worden geopend in Zwitserland en Rusland.

H&M laat weten in het boekjaar 2015/2016 nog 9 nieuwe webwinkels te openen op bestaande markten en ook komen er drie nieuwe markten bij: Nieuw-Zeeland, Cyprus en Puerto Rico.

H&M