H&M verhoogt jaarwinst ondanks lichte omzetdaling
bezig met laden...
Het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz AB ziet in het boekjaar 2023/24 een lichte omzetdaling, maar verbetert dankzij succesvolle kostenbesparende maatregelen zijn resultaat. Dat blijkt uit het huidige jaarverslag, dat het moederbedrijf van merken als H&M, Cos, Monki, Weekday, & Other Stories en Arket op donderdag presenteert.
- H&M's omzet daalde licht met 1 procent in het boekjaar 2023/24, ondanks een groei van 1 procent in lokale valuta.
- Ondanks de daling in omzet, steeg de bedrijfswinst met 19 procent en de nettowinst met 33 procent dankzij kostenbesparingen en een hogere brutomarge.
- CEO Daniel Ervér ziet H&M 'op de goede weg' met zijn hervormingen en verwacht een solide start in het nieuwe boekjaar.
Dienovereenkomstig bedraagt de omzet van de groep in het eind november afgesloten boekjaar 234,5 miljard Zweedse kronen (20,5 miljard euro). Dit komt overeen met een daling van één procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In de respectieve lokale valuta groeit de omzet echter met één procent.
CEO Daniel Ervér ziet de groep “op de goede weg”
Het bedrijf realiseert een omzetstijging in West-Europa (plus 1 procent), Oost-Europa (plus 8 procent) en Zuid-Europa (plus 1 procent). De omzet daalt echter in de Scandinavische landen (min 3 procent), in Amerika (min 4 procent) en in de regio Azië-Pacific (min 4 procent).
Dankzij een hogere brutomarge en gerichte besparingen verhoogt de groep zijn bedrijfswinst met 19 procent tot 17,3 miljard Zweedse kronen. De nettowinst toekomend aan aandeelhouders stijgt met 33 procent naar 11,6 miljard Zweedse kronen (1,0 miljard euro).
Gezien de huidige ontwikkeling beschouwt CEO Daniel Ervér de groep als “op de goede weg” met zijn hervormingsinspanningen. Ook in het nieuwe boekjaar 2024/25 kent de kledingleverancier een solide start. In de periode van 1 december tot 28 januari liggen de voor valuta gecorrigeerde inkomsten vier procent boven het niveau van het voorgaande jaar, aldus het bedrijf
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.de. Dit artikel is vertaald door Susan Zijp met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.