H&M boekt in Q2 omzetstijging van 2 procent ondanks flinke winkeltoename

Hennes & Mauritz AB, de op een na grootste retailer wereldwijd, heeft zijn cijfers van het tweede kwartaal, eindigend op 31 mei 2018, gepresenteerd. De groep zag in vergelijking met vorig jaar een lichte omzetstijging van 2 procent naar 60.464 miljard Zweedse Kroon (5,9 miljard euro). De omzet exclusief BTW bedroeg 51.983 miljard Zweedse Kroon (5,1 miljard euro).

De 2 procent omzetgroei die het modebedrijf heeft geboekt, is relatief weinig als je dit vergelijkt met de toename in het aantal geopende winkels. De groep telt op dit moment 4801 winkels. In het tweede kwartaal vorig jaar was dit nog 4498. Hier wordt in het kwartaalrapport verder niet op ingegaan. Naar verwachting zal Karl-Johan Persson, CEO bij de H&M groep, het onderwerp tijdens zijn persconferentie aangaande het halfjaarverslag op 28 juni 2018 aankaarten.

Tot de H&M groep behoren de merken H&M, COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories, H&M Home, Arket en het onlangs toegevoegde Afound. In totaal telt de groep 4801 winkels in 69 markten, waaronder franchisemarkten. In 2017 bedroeg de omzet inclusief btw 232 miljard Zweedse kroon (22,8 miljard euro).

Beeld: H&M website