• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Groei en winst voor Zalando in Q3

Groei en winst voor Zalando in Q3

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Zalando heeft in de eerste negen maanden van 2016 een sterke groei en winst geboekt. De omzet groeide met 21,9 procent tot 2,54 miljard euro. De e-commerce gigant herhaalt zijn winstverwachting voor het gehele jaar.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll naar beneden voor een samenvatting.

"Het is geweldig om twee jaar na de beursgang te zien dat Zalando van hoogtepunt naar hoogtepunt gaat," zegt co-CEO Rubin Ritter. "We hebben een sterk platform gebouwd voor een voortdurende vooruitgang en spannend 2017."

Omzet Zalando stijgt met tot 835 miljoen euro in Q3

In het derde kwartaal steeg de omzet met 17,1 procent tot 835 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 714,1 miljoen euro. Het was minder dan waar Zalando op had gerekend en zoals de e-commerce gigant eerder al had aangekondigd. Vooral het warme weer in het najaar zorgde voor minder orders van winterkleding.

In de regio DACH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) werd er 407,1 miljoen euro omgezet, wat neerkomt op een stijging van 9,7 procent. In de regio Rest van Europa steeg de omzet met 24,3 procent tot 374 miljoen euro. In andere regio's groeide de omzet met 30,8 procent tot 53,7 miljoen euro. Het operationele resultaat kwam uit op 19,5 miljoen euro, met een aangepaste marge van 2,3 procent. Vorig jaar was dat nog 23,5 miljoen euro, wat te wijten is aan de toegenomen marketingkosten.

Er kwamen in het derde kwartaal 468,6 miljoen bezoekers naar de webwinkel, tegenover 393,9 miljoen bezoekers in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal mobiele bezoeken steeg met 67 procent. Zalando telde 19,2 miljoen actieve bezoekers, die in totaal 16,4 miljoen orders plaatsen. Per actieve klant worden er gemiddeld 3,4 orders geplaatst, waarbij de gemiddelde prijs op 62,80 euro ligt. Dat is iets minder dan in het derde kwartaal van 2015, toen de klant gemiddeld 63,30 euro afrekende. De app werd 25 miljoen keer gedownload.

In het afgelopen kwartaal werden er meer labels aan het assortiment toegevoegd; inmiddels biedt Zalando rond de 200.000 verschillende items aan. Zalando laat weten dat de distributie voor een groot deel bijdraagt aan het succes. Zo is er recentelijk een satellite warehouse in Italië geopend, waar inmiddels 70 procent van de Italiaanse orders worden verwerkt. Eenzelfde centrum wordt er in het eerste kwartaal van 2017 in Parijs geopend. Daarnaast opent Zalando een mega fulfillment centrum in Polen, dat een oppervlakte van 130.000 vierkante meter heeft en in de herfst 2017 operationeel zal zijn.

Zalando blijft bij omzetverwachting FY2016

In de eerste negen maanden steeg de omzet van Zalando met 21,9 procent naar 2,54 miljard euro, tegenover 2,08 miljard euro vorig jaar. In de DACH-regio werd een omzetstijging van 13,7 procent geboekt. De omzet in de Rest van Europa steeg met 28,3 procent. In overige markten rapporteerde Zalando een sterke groei van 56,9 procent. Kleding is nog steeds de grootste productcategorie voor de e-commerce gigant.

Het operationele resultaat kwam uit op 120,7 miljoen euro, met een EBIT-marge van 4,2 procent. Dat is een verdriedubbeling ten opzichte van de 35,7 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2015.

Het aantal medewerkers is in de afgelopen drie kwartalen gestegen van 10.000 naar 11.200, wat vooral te verklaren is door de aanstellingen binnen de afdeling Technoligie en Operaties. Het technische team op het hoofdkantoor in Berlijn telt inmiddels 1.600 medewerkers, verdeeld over zes verschillende locaties.

Zalando verwacht dat voor het gehele jaar een omzetgroei van 20 tot 25 procent, en stelt het aangepaste EBIT-marge naar boven bij met 5 tot 6 procent. Ook op langere termijn verwacht de e-commerce gigant een groei van 20 tot 25 procent.

In het kort
Omzet Q3 835 miljoen euro
Omzet Q1-3 2,54 miljard euro
  • Het operationele resultaat kwam uit op 120,7 miljoen euro, met een EBIT-marge van 4,2 procent
  • Zalando verwacht dat voor het gehele jaar een omzetgroei van 20 tot 25 procent, met een winst van 5 tot 6 procent

Beeld: Zalando

Zalando