Google Cloud werkt met Stella McCartney aan nieuwe tool

Google Cloud wil modebedrijven die hun supply chain willen verduurzamen, helpen dat doel te bereiken. Het technologiebedrijf werkt aan een tool om data te verzamelen en analyseren. Het idee is dat de milieu-impact van grondstoffen op luchtontreining, broeikasgasemissies en waterschaarste beter meetbaar wordt.

“Duurzaamheid is heel belangrijk voor Google, we zijn klimaatneutraal sinds 2007”, zei Ian Pattison, Head of Customer Engineering bij Google Cloud, tijdens de Copenhagen Fashion Summit. “Wij willen modebedrijven helpen verantwoordelijke beslissingen te nemen”.

In eerste instantie zal de tool zich focussen op de milieu-impact van katoen en viscose, aangezien deze twee materialen 25 procent vormen van alle vezels die in de modeindustrie worden gebruikt. “Deze eerste fase stelt ons in staat de effectiviteit van de tool te testen op verschillende grondstoffen, met de mogelijkheid in de toekomst uit te breiden naar meer soorten textiel”, legt Google Cloud uit in een persbericht.

Google wil modeindustrie duurzaam maken met nieuwe tool

Google Cloud nodigt nu modemerken, nonprofitorganisaties, experts en leveranciers uit vrijwillig hun data te delen met het project. Pattison vergelijkt het belang van de tool met de opkomst van open source software. “Als iets open en toegankelijk is voor iedereen, dan heeft iedereen daar baat bij”. Hoe modebedrijven de gegevens gaan inzetten is niet aan Google.

Stella McCartney is de eerste partner van het project. “Duurzaamheid is de basis van alles wat wij doen bij Stella McCartney. We doen ons best -- we zijn niet perfect, maar we starten een conversatie die niet bestond in de geschiedenis van mode”, zei McCartney middels een persbericht.

“De milieu-impact van de modeindustrie is aanzienlijk en neemt toe. De modeindustrie is verantwoordelijk voor 20 procent van het afvalwater en 10 procent van de broeikasgasemissies in de wereld”, voegde Google toe in hetzelfde bericht. “Het productieproces heeft het meeste impact op het niveau van grondstoffen. En juist op dat niveau is het voor merken het lastigst om inzicht te krijgen. Dit is een probleem in de hele sector, waar supply chains zeer gefragmenteerd zijn en niet transparant”.

Foto: Stella McCartney Facebook

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN