• Home
  • Nieuws
  • Business
  • G-III Apparel Group ziet jaaromzet met 11 procent stijgen

G-III Apparel Group ziet jaaromzet met 11 procent stijgen

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Amerikaanse kledingproducent G-III Apparel Group Ltd. noteerde in het boekjaar dat eindigde op 31 januari 2016 een omzet van 2,34 miljard dollar (2 miljard euro), een stijging van 11 procent ten opzichte van vorig jaar. Volgens het bedrijf werd de omzetgroei aangedreven door zowel goede resultaten uit de groothandelsactiviteiten als een groei bij het merk G.H. Bass.

”Het financiële jaar 2016 was een sterk jaar voor ons, hoewel we teleurgesteld waren over de resultaten van de buitenkleding, die negatief werden beïnvloed door de warmste winter ooit gemeten,” zegt Morris Goldfarb, CEO en voorzitter van G-II Apparel Group, in reactie op de cijfers. “Wel hadden we goede prestaties bij de Calvin Klein-binnenkleding en onze sportkleding. We hebben onze relatie met het merk Tommy Hilfiger aanzienlijk uitgebreid en de samenwerking met en financiële investeringen in het merk Karl Lagerfled vergroot,” aldus Goldfarb.

Nettowinst G-III Apparel Group stijgt met 3,5 procent

De verwaterde winst per aandeel steeg afgelopen boekjaar met 8 procent van 2,26 dollar (2,01 euro) naar 2,44 dollar (2,17 euro). Het bedrijf rapporteerde een nettowinst van 114,3 miljoen dollar (101,8 miljoen euro), wat neerkomt op een stijging van 3,5 procent ten opzichte van de 110,4 miljoen dollar (98,3 miljoen euro) in het jaar daarvoor. Het aangepaste EBITDA steeg met 13 procent van 186,6 miljoen dollar (166,2 miljoen euro) naar 210,1 miljoen dollar (187,1 miljoen euro).

In het vierde kwartaal, dat eindigde op 31 januari 2016, noteerde G-III een omzetstijging van 3 procent naar 527,4 miljoen dollar (469,6 miljoen euro). De verwaterde winst per aandeel bedroeg 0,17 dollar (0,15 euro) ten opzichte van 0,48 dollar (0,43 euro) in dezelfde periode het jaar ervoor. De omzetstijging is te danken aan goede resultaten uit de groothandelsactiviteiten en een groei van het merk G.H. Bass, echter gedeeltelijk tenietgedaan door een lagere omzet en hogere promotiekosten met betrekking tot buitenkleding. Deze zwakkere resultaten hebben er volgens het bedrijf voor gezorgd dat de totale omzet en winst lager uitkwamen dan eerder verwacht.

Positieve vooruitzichten voor boekjaar 2017

Voor het huidige boekjaar voorspelt G-III Apparel Group een omzet van ongeveer 2,56 miljard dollar (2,28 miljard euro), een nettowinst van tussen de 120 miljoen dollar (107 miljoen euro) en 125 miljoen dollar (111 miljoen euro) en een verwaterde winst per aandeel van tussen de 2,55 dollar (2,27 euro) en 2,65 dollar (2,36 euro). Daarnaast verwacht het bedrijf een EBITDA van tussen de 228 miljoen dollar (203 miljoen euro) en 236 miljoen dollar (210 miljoen euro).

Voor het eerste kwartaal dat zal eindigen op 30 april 2016, verwacht G-III een omzet van circa 475 miljoen dollar (423 miljoen euro) en een nettowinst van tussen de 0,1 miljoen dollar (0,09 miljoen euro) en 2,4 miljoen dollar (2,1 miljoen euro). Het concern verwacht voor die periode een verwaterde winst per aandeel van tussen de 0,00 dollar (0,00 euro) en 0,05 dollar (0,04 euro).

G-III Apparel Group