Furla boekt 30 procent omzetstijging in 2015
bezig met laden...
Het Italiaanse tassenmerk Furla sloot 2015 af met een omzetstijging van 30 procent naar 339 miljoen euro (+25 procent tegen constante wisselkoersen). Daarmee wist het bedrijf de algemeen dalende trend voor luxegoederen te overtreffen.
De vergelijkbare omzet steeg met maar liefst 23 procent. Furla heeft sinds 2010 een omzetgroei van 126 procent gerealiseerd, mede dankzij de toevoeging van nieuwe categorieën in het afgelopen jaar, zoals een nieuwe herenlijn, een schoenenlijn voor dames en een brillencollectie.
CEO Eraldo Poletto dankt het succes van het merk aan de luxe positionering van Furla, en een groeiende middenklasse in Azië die hier naar op zoek is. “We lenen van luxe wat er goed aan is, zoals de klantbeleving, de kwaliteit, de verpakking, en de service,” zei hij in een gesprek met WWD. De prijzen liggen daarentegen lager dan die van de grotere luxe merken als Louis Vuitton en Gucci.
Nadruk op klanten
Hoewel het merk in alle markten groeide, ligt de nadruk meer op Aziatische klanten die reizen naar Indonesië, Maleisië, Thailand, Japan en Europa. “We kijken meer naar de klanten dan naar de markt,” aldus Poletto.
In de regio Azië-Pacific, die 19 procent van de totaalomzet vertegenwoordigt, steeg de omzet in 2015 met 53 procent. Furla verdubbelde zijn activiteiten in China en zag de omzet daar met dubbele cijfers groeien. In Hongkong en Macau steeg de omzet met hoge enkele cijfers.
In de Italiaanse thuismarkt groeide de omzet met 21 procent, terwijl deze in de rest van Europa, het Midden Oosten en Afrika met 28 procent steeg. Italië vertegenwoordigt 20 procent van de totaalomzet, terwijl de rest van de regio 29 procent van het geheel opmaakt.
Furla groeit hard in de Verenigde Staten, waar de omzet met 30 procent steeg. Het merk opende vorig jaar een flagshipstore op Fifth Avenue in New York. Ook in Japan steeg de omzet flink met 24 procent. Het land vertegenwoordigt 23 procent van de totaalomzet.
62 nieuwe winkels geopend in 2015
Het merk voegde in 2015 62 nieuwe winkels toe aan zijn retailnetwerk, waarmee het totaal nu 415 boetieks bedraagt. Furla opende winkels in onder andere St. Petersburg, Madrid, Rome, Shanghai, New York en Hongkong. Dit boekjaar komen er vestigingen bij in Moskou, Londen, Parijs, Melbourne, Saigon, en Macau, en wordt er ook een heren corner toegevoegd in Galeries Lafayette in Parijs.
In de reissector groeide de omzet met 36 procent dankzij een toename van vliegveldvestigingen. Furla telt inmiddels 235 verkooppunten in deze categorie en de omzet is sinds 2010 verdrievoudigd.
Furla moet de winstcijfers nog goedkeuren en maakt deze pas later bekend.