French Connection Group PLC verkoopt modemerk Toast aan Bestseller United

French Connection Group PLC heeft haar meerderheidsbelang in mode- en homeware-label Toast Limited, samen met het belang van de oprichters, voor 23,3 miljoen pond (20 miljoen euro) verkocht aan de Deense modegroep Bestseller United. Dat laat French Connection Group PLC middels een persbericht weten.

Jamie en Jessica Seaton, oprichters van Toast Limited verkopen hun belang van 25 procent aan Bestseller. French Connection, eigenaar van de overige 75 procent, schrijft in het persbericht voor de verkoop, na goedkeuring van de aandeelhouders, 13,9 miljoen te ontvangen.

Toast onderdeel portefeuille Bestseller, maar behoudt onafhankelijkheid

Het lifestyle-merk rapporteerde over het boekjaar eindigend op 31 januari 2018 19 miljoen pond (21,8 miljoen euro) aan inkomsten en 1,5 miljoen pond (1,7 miljoen euro) aan operationele winst voor belastingen. Toast wordt na overname onderdeel van de merkgroep van Bestseller, maar behoudt mede doordat de huidige werknemers in het bedrijf werkzaam blijven zijn onafhankelijkheid. De overname van Toast is naar verwachting binnen vier tot zes weken voltooid.

"We zijn trots Toast welkom te heten in onze Bestseller-familie", schrijft Bestseller CEO Anders Holch Povlsen. "We zijn al geruime tijd onder de indruk van het bedrijf en tijdens onze besprekingen met het managementteam is bevestigd dat het een solide bedrijf is met degelijke waarden en geweldige mensen."

"Toast is een zeer sterk merk en ik twijfel er niet aan dat het team zich onder leiding van Bestseller verder zal ontwikkelen,” voegt Stephen Marks, voorzitter en Chief Executive van French Connection in het hetzelfde bericht toe.

French Connection schrijft de opbrengst van de verkoop te gebruiken om de kernactiviteiten van het bedrijf te ondersteunen, zodat het zich kan concentreren op duurzame groei van het bedrijf. Na periodes van omzetdalingen, zit French Connection Group PLC weer in de plus. Het bedrijf rapporteerde over het afgelopen financiële boekjaar een omzetgroei van 0,5 procent. De groep behaalde een omzet van 154 miljoen pond (173 miljoen euro).

Over Toast Limited

Toast werd in 1997 in Swansea, Wales opgericht door Jessica en Jamie Seaton en groeide uit tot een premium lifestyle merk dat dameskleding, accessoires, nachtkleding, loungewear en huishoudartikelen aanbiedt. In het Verenigd Koninkrijk verkoopt Toast zijn producten in twaalf Toast-winkels en is het merk verkrijgbaar in elf John Lewis-winkels. Het merk heeft ook een eigen webshop.

Het is niet bekend hoeveel French Connection in 2000 voor Toast betaalde.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Marjolein Stormezand.

Beeld: Toast Limited

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN