Failliet modemerk Closed heeft nieuwe eigenaar
Het failliete Duitse modemerk Closed is voorlopig gered. Donderdag kondigt het bedrijf het succesvolle einde aan van de bijna twee maanden durende zoektocht naar investeerders.
De nieuwe eigenaren van Closed zijn de ondernemersfamilie Böck en de ervaren modemanger Dieter Holzer. De familie Böck is eigenaar van kledingmerk Marc O'Polo SE. Sinds 2021 wordt het bedrijf geleid door Maximilian Böck. Hij is de zoon van Werner Böck, die in 1997 een meerderheidsbelang verwierf in het oorspronkelijk Zweedse bedrijf en het hoofdkantoor verplaatste naar Stephanskirchen in Opper-Beieren.
Dieter Holzer was de voorganger van Maximilian Böck als CEO van Marc O'Polo en maakt inmiddels deel uit van de raad van commissarissen van het bedrijf. In de loop van zijn carrière heeft hij onder andere ook het kledingbedrijf Tom Tailor geleid.
Waarom de nieuwe eigenaren de biedingsstrijd om Closed hebben gewonnen en wat ze nu met het merk van plan zijn, willen ze maandag samen met curator Stefan Denkhaus tijdens een persconferentie toelichten. Vooraf is echter al bekendgemaakt dat het hoofdkantoor van Closed in Hamburg zal blijven.
Closed had begin augustus faillissement aangevraagd
Closed GmbH had op 5 augustus faillissement aangevraagd. Deze stap was “noodzakelijk geworden vanwege een te hoge schuldenlast en de daarmee gepaard gaande financieringskosten”, zo werd destijds gezegd. De operationele activiteiten waren echter “in principe winstgevend”.
Na het faillissement werd een investeringsproces gestart, dat naar verluidt al snel leidde tot “veelbelovende gesprekken” met geïnteresseerde kopers voor het in 1978 opgerichte premiummerk. Dit proces is nu tot een goed einde gebracht.
Volgens de curator bedroeg de jaaromzet van het bedrijf laatstelijk ongeveer 120 miljoen euro. Op het moment van het faillissement beschikte Closed over 27 eigen winkels, negen winkels die door franchisepartners werden gerund en zes outlets.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET