De markt van Europese crossborder-marktplaatsen, met onder meer Zalando en Asos, realiseerde in 2018 een omzet van 9 miljard euro. Dat blijkt uit het ‘Top 20 Cross-Border Marketplaces van Europa’-onderzoek van het platform Cross-Border Commerce Europe, waarover het vanochtend publiceerde.

De grootste Europese crossborder-marktplaats is Zalando, zo komt naar voren uit het onderzoek. De Duitse e-tailer wordt gevolgd door Fruugo, Asos en Farfetch. Deze marktplaatsen “zullen een sterke groei doormaken”, waarbij de helft van hun inkomsten wordt vertegenwoordigd door verkopen van derden. Ook dit aandeel zal blijven groeien, aldus het onderzoek.

Met 9 miljard euro vertegenwoordigt de crossborder-markt van Europese marktplaatsen “slechts” 17 procent van de omzet van alle aanwezige, ook niet-Europese crossborder-marktplaatsen in Europa. Die omzet bedroeg 52,25 miljard euro in 2018. Daarvan genereerde Amazon alleen al 28 miljard euro, stelt Cross-Border Commerce Europe.

Samen met Amazon vertegenwoordigen e-tailers Wish, AliExpress, Etsy en eBay een derde van de totale Europese crossborder-handel. De omzet daarvan kwam uit op 95 miljard euro in 2018, blijkt uit het rapport. Europese retailers vertegenwoordigen 55 procent van die omzet, en niet-Europese retailers 45 procent.

Verder laat het onderzoek zien dat enkele niet-crossborder-marktplaatsen in Europa uitbreiding zoekt over de grenzen, waaronder Marktplaats en Bol.com uit Nederland en 2dehands en 2ememain uit België. “Consumenten geven de voorkeur aan marktplaatsen vanwege hun frequente en herhaalde bestellingen. Ze zijn voor het grootste deel ‘Prime’ leden en dus zeer trouw,” aldus Cross-Border Commerce Europe in het persbericht.

Ondanks het momenteel kleinere aandeel van Europese marktplaatsen op de crossborder-markt in Europa, voorspelt Cross-Border Commerce Europe dat deze marktplaatsen tot aan 2020 met ruim 50 procent naar 15 miljard euro zullen groeien.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN