• Home
  • Nieuws
  • Business
  • EssilorLuxottica aangeklaagd door consument voor opblazen prijzen

EssilorLuxottica aangeklaagd door consument voor opblazen prijzen

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

EssilorLuxottica

Brillengigant EssilorLuxottica wordt door Amerikaanse consumenten beschuldigd voor het opdrijven van de prijzen van zijn brillen tot wel duizend procent, zo blijkt uit een aanklacht die is ingediend bij de federale rechtbank in San Francisco. De aanklagers streven naar een collectieve rechtszaak. Andere ‘gedupeerden’ kunnen zich nog bij de zaak aansluiten.

Het moederbedrijf van onder andere Ray-Ban, Pearle en Oakley ‘is de aanstichter en primaire uitvoerder van de prijsafspraken op de Amerikaanse markt’, luidt de aanklacht. Daarnaast beweren consumenten dat EyeMed, een dochteronderneming van EssilorLuxottica, een overeenkomst zou hebben gesloten met aanbieders voor oogzorg. Volgens de aanklagers zou dit ‘concurrentie beperken, waardoor miljoenen consumenten werden aangespoord de te dure brillen van het conglomeraat te kopen’.

In de aanklacht worden tevens bijna twintig andere fabrikanten van merkbrillen genoemd, omdat consumenten claimen dat zij onderling afspraken hebben gemaakt om de voorwaarden van gemaakte overeenkomsten niet openbaar te maken.

EssilorLuxottica