• Home
  • Nieuws
  • Business
  • E-commerce boost: Een derde meer producten online verkocht

E-commerce boost: Een derde meer producten online verkocht

Door Caitlyn Terra

7 jan. 2021

De Belgische e-commercemarkt wordt steeds volwassener, zo blijkt de BeCommerce Market Monitor. Het coronajaar 2020 en de bijbehorende lockdown en sluiting van winkels, heeft een boost gegeven aan de aankoop van producten online. Belgen kochten in 2020 een derde meer producten online dan in 2019, zo blijkt uit de Market Monitor. Deze stijging was al te zien in de cijfers van de eerste negen maanden. Een beeld voor het gehele jaar 2020 heeft BeCommerce nog niet.

Tot nu toe werd 4,9 miljard euro aan omzet behaald met de verkoop van producten in de eerste negen maanden van 2020. In 2019 zorgde de eerste negen maanden voor een omzet van 3,7 miljard euro zo meldt BeCommerce. Voornamelijk de categorie kleding was populair en kwam door de stijging op de eerste plaats van producten die online werden gekocht en verkocht. Echter kreeg de verkoop van diensten zoals reizen een flinke klap online. Door de daling bij de verkoop van diensten, daalde de omzet van de totale Belgische e-commerce sector in de eerste negen maanden met 18 procent.

Opvallend is dat online populair bleek tijdens de lockdown maar ook toen de winkels weer heropend waren. “Dit onderzoek toont voor het eerst duidelijk aan dat ook na de lockdown de sterke groei van e-commerce - die door de corona-epidemie is ingezet - verder bestendigd wordt bij versoepelingen van de maatregelen”, ziet Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “Online is geen tijdelijke noodzaak meer omdat winkels gesloten zijn, maar een bewuste keuze voor het gemak van levering aan huis, tijdsbesparing en de lage prijzen.”

Altijd al up-to-date zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u aan voor de FashionUnited nieuwsbrief! Voeg u toe aan een netwerk van ondernemers, CEO's, ontwerpers, inkopers en andere modeprofessionals die de FashionUnited nieuwsbrief al ontvangen.