• Home
  • Nieuws
  • Business
  • E-commerce België blijft achter, en dat kost een miljard euro en zesduizend jobs per jaar

E-commerce België blijft achter, en dat kost een miljard euro en zesduizend jobs per jaar

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Cijfers van het VBO wijzen erop dat consumenten vaker online shoppen over de grens. Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited

De Belgische e-commerce-sector groeit aanzienlijk langzamer dan in de meeste buurlanden. Dat blijkt uit onderzoek van werkgeversorganisatie VBO. ‘België loopt groeipotentieel mis’, zo is in een persbericht te lezen. En niet een beetje ook: de achterstand op het vlak van e-commerce kost België jaarlijks ongeveer een miljard euro en zesduizend jobs.

In Europa bloeit de online handel. Sinds 2008 is het verhandelde volume van de verkoop op afstand met 220 procent gestegen, aldus het VBO. Het verhandelde volume met België als bestemming ligt met een groeipercentage van 293 procent nog ver boven het gemiddelde. Het aanbod blijft in België echter achter op de vraag: Belgische ondernemingen die actief zijn in verkoop op afstand zagen hun verhandeld volume tussen 2009 en 2019 met 95 procent stijgen, tegenover groeicijfers van 269 procent in Duitsland en 253 procent in Nederland. Dat wijst erop dat Belgen voornamelijk online shoppen over de grens.

Volgens het VBO liep België hierdoor tot 0,3 procentpunt bbp-groei per jaar mis. Dat is ongeveer een miljard euro, en dus goed voor zesduizend jobs.

VBO: ‘Arbeidsregels zorgen voor nadelige concurrentiepositie’

De moeilijkheid zit hem volgens het VBO in de nationale wetgeving. Die maakt het de Belgische e-commerce lastig om te groeien, omdat deze te weinig flexibiliteit zou bieden. Het VBO noemt de invulling van nachtwerk als voorbeeld. Waar nachtwerk in Duitsland en Nederland respectievelijk om elf en twaalf uur ‘s avonds begint, is dat in België al om acht uur. Vanaf dat tijdstip moeten er hoge toeslagen worden betaald. Ook wijst het VBO op de relatief hoge loonkosten in België. Beide aspecten zorgen volgens het VBO voor een nadelige concurrentiepositie.

Pieter Timmermans, CEO van het VBO, zegt in het persbericht: “België heeft in de laatste tien jaar een grote achterstand opgebouwd op het vlak van e-commerce en zo heel wat jobs en inkomsten gemist. Als we de Belgische economie een boost willen geven en de innovatie- en digitaliseringsinspanningen van onze bedrijven willen belonen, dan is het nu zaak om veranderingen door te voeren en verouderde arbeidsregels te versoepelen in het belang van zowel bedrijven, werknemers als consumenten.

E-commerce
VBO