Duurzaam modeplatform Cosh! lanceert store screening tool in Hasselt
bezig met laden...
Het Belgische duurzame modeplatform Cosh! lanceert een store screening tool waarbij retailers de duurzaamheid van hun winkel kunnen nagaan op basis van de merken die ze verkopen, dat maakt Cosh! bekend in een persbericht. De tool wordt gelanceerd in Hasselt.
Het duurzame modeplatform wil daarmee de duurzaamheid van een winkel in kaart brengen en consumenten begeleiden op zoek naar de winkel die bij hen past.
Hoe werkt de tool? De store screening tool screent op merk- en winkelniveau en werkt op basis van input die retailers zelf in de tool plaatsen. De retailer vult vragen in, waarna de tool de winkel analyseert in acht thema’s; van mens en planeet tot aan transparantie en verpakking. Wanneer een winkel door de screening heen is, krijgt het een Cosh!-index score van nul tot honderd.
Tijdens de screening wordt gekeken naar data van merken die al door Cosh! onder de loep zijn genomen in eerdere merk-screenings. Wanneer een merk nog niet door het duurzame modeplatform is onderzocht, krijgt het merk automatisch een mail met de vraag om een merk-screening te laten doen.
Retailers in de stad Hasselt konden de tool als eerste uitproberen middels de bètaversie. Cosh! zag niet alleen bekende duurzame retailers deelnemen, er doken ook andere initiatieven op die nog niet op de Cosh!-radar stonden, zo schrijft het duurzame modeplatform.
Uit de screening kwam een Hasseltse duurzame shoppingroute tot stand- een kaart met twintig winkels, waaronder zes multibrandstores, zes flagshipstores en vier tweedehandswinkels. De kaart is vanaf 22 april verkrijgbaar bij deelnemende winkels en Visit Hasselt.