Digitale handel: Comeos stuurt brief naar Belgische politiek en pleit voor gelijk speelveld
bezig met laden...
De digitale handel groeit razendsnel, maar niet altijd ten voordele van de Belgische handelaar. Consumenten hebben de opportuniteit om wereldwijd producten te kunnen kopen voor betaalbare prijzen. Sommige producten van bepaalde Chinese platformen voldoen niet aan de Europese normen. Comeos stuurt de Belgische politiek daarom een open brief met de vraag een gelijk speelveld prioriteit te geven in het regeerakkoord 2024-2029.
De Belgische handelsfederatie zet in de brief uiteen dat twintig procent van alle online bestelde kleding in België uit China komt, terwijl slechts elf procent afkomstig is van Belgische handelaren. België is bovendien het tweede grootste importland van Europa voor e-commerce pakketjes.
Comeos wil het Belgisch economisch weefsel en consumenten beschermen en de transitie in duurzaamheid stimuleren. De handelsfederatie stelt dan ook voor douanecontroles te vereenvoudigen en te verbeteren. Meer controles leiden tot hogere btw-inkomsten en het behoud van banen in de lokale handel, zo staat in de open brief aan de Belgische politiek. Comeos wil ook dat zowel fysieke als digitale handelaars worden gecontroleerd met risicoanalyses om de concurrentie eerlijker te maken en het vertrouwen in de overheid te herstellen.
Comeos vraagt ook invoerrechten te heffen op pakketten onder de 150 euro en de gegevensuitwisseling tussen lidstaten te verbeteren. Daarnaast moet er een Digital Product Passport (DPP) worden geïmplementeerd. Het DPP kan nodige informatie van producten leveren voor de traceerbaarheid van producten en helpen om niet-conforme producten uit roulatie te nemen, zo is te lezen. Als laatste pleit de handelsfederatie voor strikte handhaving van de Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA).