• Home
  • Nieuws
  • Business
  • De historie, groei en ontwikkeling van het Franse modemerk Ba&sh

De historie, groei en ontwikkeling van het Franse modemerk Ba&sh

Door Céline Vautard

bezig met laden...

Scroll down to read more

Ba&sh is een niet meer weg te denken uit het casual chique modelandschap. Het Franse merk opent 5 september de deuren van de nieuwe flagshipstore in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat. Hoewel Ba&sh momenteel China en de Verenigde Staten wil veroveren, vergeet het Europa niet, waar het modemerk de consument blijft verleiden. We blikken terug op het unieke succesverhaal waarin vriendschap centraal staat.

Voor een optimale ervaring bekijkt u deze content in FashionUnited's interactieve tijdlijn met foto's: Ba&sh: 15 jaar succes met casual chique mode

2003: Lancering Ba&sh

Achter deze vier letters gaat een bevriend duo schuil: Barbara Boccara en Sharon Krief. Ze ontmoeten elkaar op hun zeventiende, vlak voor hun eindexamen, en sindsdien doet de één niets meer zonder de ander. Als ze 33 jaar zijn, besluiten ze samen hun ideale kledingstijl te lanceren onder de naam Ba&sh (hun initialen). Ze hebben onmiddellijk succes. En dat zonder modeopleiding. Sharon heeft rechten gestudeerd en Barbara werkte bij het pr-bureau Jean-Marc Fellous, die later hun PR vertegenwoordiger werd. Ba&sh lanceert zijn eerste collectie in 2003. Het begin van een mooi avontuur.

2004: Eerste winkel in Parijs

Het fundament wordt gelegd. Ba&sh opent de eerste eigen winkel op Rue des Saints-Pères 80, in het 7e arrondissement in Parijs. Het merk bevindt zich in het hogere middensegment, op het moment één van de winstgevendste prijssegmenten. Ba&sh staat bekend om zijn vrouwelijke kledingstukken van mooie materialen, met originele details. Items die steeds opnieuw tot de collectie behoren zijn lange jurken, blouses, maxi-truien en broeken met een goede snit. Ze weerspiegelen de ontwerpers: gemakkelijk in de omgang en geschikt voor elke gelegenheid.

2007: Eerste winkel in Marseille

De daaropvolgende jaren groeit Ba&sh heel snel. In Marseille komt de tweede winkel van het merk, de eerste buiten de hoofdstad, op Rue de Paradis 65 (6e arrondissement). Kort daarop volgen meer winkels, tot Ba&sh vrijwel overal in Frankrijk aanwezig is. Elke vestiging is een warme, bohemian wereld met al details lichtgekleurd hout, metaal, en kleuraccenten of printbehang die een hele wand beslaan.

2008: Online winkel ba-sh.com

Na de fysieke winkels is het tijd voor een digitale shop. Door de lancering van de webwinkel krijgen alle vrouwen toegang tot de collecties. Momenteel genereert de online winkel ‘slechts 8 procent van de totale verkoop en wijst op een groot groeipotentieel’, zoals Pierre-Arnaud Grenade, de algemeen directeur van Ba&sh sinds 2015, onlangs zei. De webwinkel ontwikkeld zich verder. Op dit moment is de e-shop beschikbaar in twaalf talen en valuta’s om de internationale expansieplannen van het merk bij te houden.

2015: Belang L Catterton

Het jaar van grote veranderingen. L Catterton (eerder L Capital), het fonds gecreëerd onder de bescherming van LVMH en Groupe Arnault, neemt een belang van 50 procent in het merk. Oprichters Barbara Boccara en Sharon Krief, evenals mode-investeringsmaatschappij Groupe Vog, behouden de andere helft. Ba&sh, die 60 verkooppunten in Frankrijk heeft, wil nu de exportontwikkeling versnellen. In een jaar tijd opent het modemerk meer dan 20 verkooppunten in Frankrijk, België en in Duitsland en Luxemburg. Het debuut van het merk in de twee laatstgenoemde landen.

2017: Een internationaal label

Ba&sh realiseert dit jaar een groei van ruim 20 procent en overstijgt de omzetgrens van 100 miljoen euro. Het merk richt zijn pijlen op nu Azië en opent winkels in Hongkong, China (Peking, Shanghai) en Macau. Tevens steekt Ba&sh de Atlantische Oceaan over. In de Verenigde Staten vestigt het label zich in New York (met twee winkels), Miami en Los Angeles. Communicatie is een belangrijk aspect bij elke nieuwe winkelopening. Het merk organiseert event-avonden waarbij ook de oprichters aanwezig zijn. Een manier om het merk gestalte te geven en Ba&sh op de juiste manier te presenteren aan media en influencers en daardoor goed tot zijn recht te laten komen.

2018: Een 360 graden visie

Ba&sh heeft zich op alle fronten ontwikkeld. De groothandelsactiviteiten, het oorspronkelijke model van het label, zijn op dit moment goed van de 10 procent van de totale activiteiten. 80 procent van de omzet wordt gegenereerd door shop-in-shops in warenhuizen, de Ba&sh stores. En daarbij groeit ecommerce heel snel. Daarom heeft het merk in New York een ‘direct to consumer’-team geïnstalleerd, gewijd aan alle kwesties die een webwinkel met zich meebrengt. Ba&sh heeft op dit moment 10 lokale online shops, o.a. in de Franse, Engelse, Nederlandse en Spaanse taal. Tevens is Ba&sh deze zomer een samenwerking met Tmall.com aangegaan voor het opzetten van e-commerce in China. De toekomst van Ba&sh, dat nu zo’n 170 winkels heeft, waarvan 90 in thuisland in Frankrijk, ziet er rooskleurig uit. Voor algemeen directeur Pierre-Arnaud Grenade is het doel duidelijk: de winkelteller moet uitkomen op 200 aan het begin van 2019, en 300 op lange termijn.

Deze tekst werd eerder gepubliceerd in de Tijdlijn - Ba&sh: 15 jaar succes met casual chique mode.

BA&SH
BARBARA BOCCARA
pierre arnaud grenade
SHARON KRIEF